Aktualności


Dzisiaj jest: Poniedziałek
3 Sierpnia 2020
Imieniny obchodzą
August, Augusta, Krzywosąd, Lidia,
Nikodem, Symeon, Szczepan

Do końca roku zostało 151 dni.
Zodiak: Lew

Propozycje zabaw dla dzieci uczęszczających na zajęcia korekcyjno- kompensacyjne

usprawniające funkcje percepcyjno- motoryczne

 

 

 

Propozycje zabaw ( 4.05- 8.05)

 

1.Ćwiczenie słuchu fonematycznego

 

-  Ułóż zdania do poniższych rysunków? Ile słyszysz wyrazów w zdaniach

- narysuj tyle kółek  w ramkach, na kartce np. Chłopiec czyta książkę:3 wyrazy- rysujemy 3 koła itd.

 

zdania, wyrazy i sylaby

-  ułóż zdania do schematu składające się z określonej liczby wyrazów

( gdzie jeden kolorowy pasek to jeden wyraz)zdania, wyrazy i sylaby

2. „Bajkowa rymowanka” – dopowiadanie rymujących się słów znanych z bajek-

wzbogacanie słownictwa  czynnego, ćwiczenie percepcji słuchowej

 

„ Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?

Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki?    (czerwony)

Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio…(Paluszek)

Spoza wielkiego kosza śmieją się Jaś i …(Małgosia)

Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba…(Jaga)

Koło lalki i misia stoi Sierotka…( Marysia)

Pomiędzy walizkami Dziewczynka z (zapałkami)

A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami …(smok)

Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie.


3. WSTĄŻKOWA ZABAWA Z KOSTKĄ

 

Pomoce: wieszak, klamerki, sznurówki lub  kawałki sznurka, kostka do gry

Przebieg:

Dziecko rzuca kostką, liczy oczka i przyczepia do sznurka określoną ilość klamerek.

Dzięki swobodnemu rzucaniu i przyczepianiu zarówno ćwiczymy paluszki jak

i wspieramy początkową naukę liczenia do 6.

 

 

 

https://3.bp.blogspot.com/-uoD3JhtOi9Q/XKL9slkvWvI/AAAAAAAAW54/A_hTfGMOn28q0iiq_fnoCpm-2yPWUIwgQCLcBGAs/s320/DSC05335%2B%2528Copy%2529.JPGhttps://3.bp.blogspot.com/-ztvtC-PtV3s/XKL9smBTlPI/AAAAAAAAW50/4sTY4sC0BjUyMUJV6MmSvo1g-YtNmKZeACLcBGAs/s400/DSC05329%2B%2528Copy%2529.JPG


 

4.PATYCZKI- zabawa matematyczna

Dziecko otrzymuje kolorowe patyczki. Układa figury według polecenia rodzica:
- proszę ułożyć figurę z 3 patyczków
- proszę ułożyć figurę z 4 patyczków
- proszę ułożyć figurę z 6 patyczków
- proszę ułożyć 2 figury z 6 patyczków
- czy potrafisz ułożyć 2 figury z pięciu patyczków?
• czy można ułożyć z patyczków koło? dlaczego?

 

 

 



Zabawy dodatkowe od Pani Basi

ZADANIA DODATKOWE

Zabawne zagadki logiczne dla dzieci i dorosłych

1.Co stanie się o połowę większe gdy postawimy to do góry nogami?   /Cyfra 6/

2.Wymień po sobie trzy dni tygodnia, ale nie używając przy tym żadnej z nazw dni tygodnia.

/Wczoraj, dziś, jutro/

3. Prowadzisz autobus na trasie Kraków - Gdynia. (Nie używaj kalkulatora!).

W Katowicach wsiada do autobusu 6 osób, w Częstochowie 1 wysiada, 4 wsiada.

W Łodzi 3 osoby wysiadają, 5 wsiada. We Włocławku 4 osoby wysiadają, 3 wsiadają.

W Toruniu 6 osób wysiada, 2 wsiadają. W Gdańsku 3 wysiadają, a jedna wsiada.

Dojechałeś do Gdańska. Jak ma na imię kierowca autobusu?   /Ma Twoje imię, bo Ty prowadzisz autobus/

4. Ile liter jest w alfabecie?   /7 - A L F A B E T/

5. Dokończ zdania, by były poprawne:

Zegar ma się tak do czasu, jak termometr do......

Źrebak ma się tak do klaczy, jak niemowlę do........

Ciemne ma się tak do jasnego, jak szerokie do...............

Kwaśne ma się tak do cytryny, jak słone do...............

Siedzieć ma się tak do krzesła, jak spać do......

6. Co może podróżować dookoła świata, przez cały czas znajdując się w kącie?   / Znaczek pocztowy/

7. Jeśli mnie masz, chcesz się mną podzielić. Jeśli podzielisz się mną

, przestajesz mnie mieć. Czym jestem?   / Tajemnica/

8. Kiedy będziesz obdzierać mnie ze skóry, to nie ja będę płakać, tylko ty. Czym jestem?            / Cebula/

9. Co znajduje się na końcu tęczy?   / Litera „a”/

10. Co zawsze nadchodzi, ale nigdy nie odchodzi?   / Jutro/

11. Co waży więcej: kilogram pierza czy kilogram kamieni?   / Oba ważą tyle samo, kilogram/

12. Mężczyzna po raz pierwszy przyszedł do pewnej restauracji.

Kelner wita go: „Dzień dobry, panie generale”. Dlaczego kelner nazwał go generałem?

/Mężczyzna był ubrany w mundur/



 

1. Wyszukiwanie liter h, H wśród rozsypanych liter.

2. Układanie wyrazów z literą h.

Np. hałas, hala, hamak, harfa, hokej, homar, huragan, hak, Hania, hotel, huta.

3. Przeczytaj.

Hanka ma dobry humor.

Henryk wbija haki.

Hop, hop, oj dana, dana, zabawa udana.

Helenka hałasowała w domu.

Honorata je herbatniki.

Halinka postawiła wazon na stole nakrytym haftowanym obrusem.


 

Zabawy ( 27.04- 30.04)- pani Alicja

 

1.Znajdź ukryte litery- rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania liter

Zastanawiasz się, jakie zajęcie wymyślić swojemu przedszkolakowi

i dodatkowo potrenować naukę liter? Mamy dla Ciebie odpowiednią aktywność.

W pomieszczeniu, w którym można zrobić swoistą ciemnię( łazienka),

należy  poprzyklejać  litery alfabetu na ścianie. Daj dziecku latarkę i zacznijcie zabawę.

Poproś go, aby zaświecił latarkę i poszukał odpowiednich liter.

Możesz też poprosić go o wyszukanie określonych liter i podanie słowa rozpoczynającego się daną literą.

Ta aktywność zapewnia niekończące się godziny zabawy!


2.Ćwiczenie słuchu fonematycznego- wyróżnianie pierwszej głoski

 

 

3.Zabawa matematyczna „Liczenie klamerek do bielizny”


Czego uczysz: Liczenia, nazw liczb, koncentracji uwagi na zadaniu

Materiały potrzebne do nauki: kartki z bloku technicznego A4,

mogą być również talerzyki jednorazowe,  gruby marker, klamerki do bielizny.

Przebieg: Kartki z bloku technicznego przeciąć na pół. Na każdej kartce lub talerzyku napisz

cyfry od 0 do 9, lub określoną ilość kropek (narysuj jedną kropkę na pierwszej kartce,

talerzyku, dwie na drugiej  itd., aż do dziewięciu. Zadaniem dziecka jest przypięcie

odpowiedniej liczby klamerek do każdej kartki lub talerzyka.


Plansze matematyczne z klamerkami Dzień Matematyki Katarzyna Kołodziejska Matematyka Pomoce dydaktyczne Zabawy matematyczne (Dzień Matematyki)

 

4. Zabawa ruchowa „Posłuchaj i zrób” -ćwiczenie w określaniu prawej i lewej strony własnego ciała.

Sposób wykonania: dziecko wykonuje polecenia według instrukcji rodzica:

- wyciągnij do przodu  lewą rękę, prawą rękę,

- tupnij prawą nogą,

- prawą ręką dotknij lewego kolana,

- lewą ręką dotknij prawego ucha,

- połóż woreczek na prawej nodze itd.

uwagi: Dz. ma założoną frotkę na lewej ręce

 

 


 

 

 

 

 

 

 

23 kwietnia

1. Połącz takie same elementy w pary.

 

2. Przeczytaj kilkukrotnie.

ża, żo, że, ży, żi, żu, aż, oż, eż, iż

żel, żur, żart, żaba, noże, jeże, żagle, wieża, żubry, małża, pożar, garaże, bagaże, Żaneta, abażur, jeżyny, Grażyna, Bożena, twarożek.

3. Ułóż kilka zdań z wybranymi wyrazami.


 

22 kwietnia

ZADANIA DODATKOWE

Policz takie same figury po lewej i po prawej stronie. Wpisz znak większości>, mniejszości< lub znak =.



Wykonaj działania..


 

 

21 kwietnia

ZADANIA DODATKOWE

Zadania przerysowujemy na kartkę, można rysować z dzieckiem inne kwiatki, używać innych kolorów.

1. Pokoloruj płatki w kwiatku. Zwróć uwagę, że zmieniły swoje położenie przesuwając się o jeden płatek w lewą stronę.

 

2. Dokończ wzór dorysowując jego trzy części.

 

3. Pokoloruj piłkę. Zwróć uwagę, że wzór na piłce zmienił swoje położenie przesuwając się o dwie części w prawą stronę.

 

4. Pokoloruj płatki w kwiatku. Zwróć uwagę, że zmieniły swoje położenie przesuwając się o jeden płatek w prawą stronę.

 

 

1.Ćwiczenie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej

 

„Sum” –  nauka rymowanki fragmentami ze słuchu

( prosimy aby dziecko powtarzało za nami kolejne wersy rymowanki)

 

Płynie duży sum, sum, sum

Wokół słychać szum, szum, szum

Małe rybki – co, co, co?

Uciekają aż na dno.

 

 

Zabawa w parach( rodzic z dzieckiem)
–wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania

 

 

Płynie -każdy klaszcze w swoje dłonie

Duży - klaśniecie w dłonie partnera)

sum, sum, sum - klaśnięcie 3x o swoje kolana

i tak dalej powtarzamy każdy wers…..

 

2.Zabawy rozwijające słuch fonematyczny – zabawy głoskami

Rodzic przypomina dziecku, że słowa składają się z pojedynczych dźwięków,

np. s-e-r. Te pojedyncze dźwięki to głoski.

 

 

  • Zabawa „ detektywi”- rodzic proponuje dziecku aby znalazło w pokoju

jak najwięcej przedmiotów zaczynających się daną głoską np. „ K”- klocki, komputer
( można wykorzystać gotowe obrazki  jeżeli takimi dysponujemy albo po prostu obrazek w książce)

 

 

 

  • Zabawa „Zgadnij jakie słowo powiedziałam”- rodzic dzieli proste słowa na głoski

np. k-u-r-a;  s-o-w-a. Dziecko odgaduje jakie to słowo, liczy ile jest głosek( na palcach),
dobiera odpowiednią ilość klocków, patyczków, układa je w linii poziomej od strony lewej do prawej,
następnie samo dzieli to słowo na głoski wskazując na klocki- jeden klocek to jedna głoska

Do podziału na głoski wybieramy wyrazy o prostej budowie fonetycznej,

trzy, cztero- literowe np.

o-k-o,  n-o-s, s-o-w-a,  d-o-m, s-e-r, k-u-r-a itd.

 

  • Poniżej znajduje się obrazek, dziecko:

nazywa rysunki

wskazuje pary obrazków rozpoczynających się taką samą głoską

układa model wyrazu farby wg. wzoru  z rozsypanki literowej

( jeżeli taką dysponujemy, albo piszemy to słowo na klawiaturze

i prosimy dziecko aby zrobiło to samo) dziecko wyszukuje odpowiednie  litery na klawiaturze






 

 

 

3.Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną,  grafomotoryczną

 

 

  • Lepienie z plasteliny – na początek proponujemy zawsze  „ rozgrzanie”

potrzebnej nam plasteliny poprzez zgniatanie, ugniatanie jej palcami,
następnie  zachęcamy dziecko do wykonania kilku wałeczków
i ułożenia z nich figur geometrycznych

 

  • rysowanie po śladzie, kolorowanie

(należy kliknąć aby wydrukować odpowiednią grafikę- obrazki przedstawiają zwierzęta)

https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/dzien-zwierzat/

 

 


 

1. Dopasuj ilustracje do poniższych zadań.  Dopasuj działania i oblicz je.

7+1=

2+2+3=

(przeliczanie w zakresie 8).

a) W zagrodzie są 2 świnki, 2 krowy i 3 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

b) Po podwórku chodzi 7 kur i 1 kogut. Ile ptaków jest na podwórku?

1111111111111111111111111111111.jpg

 

 

 


 

1. Próbuj kilkukrotnie przeczytać łącząc od razu litery w sylaby

To Ada i Adam. Adam to brat Ady. To mama Adama i Ady.

A to tata Adama i Ady. To kotka Ady Psotka.

Ada ma kota a Adam ma rybki. To rybki Adama.

2. Narysuj w pętli o jeden kwiatek więcej niż wskazuje cyfra.

3. Rozwiąż zagadki

Za kości rzucone,

dziękuje ogonem. (pies)

 

Oszklone ma ramki.

Wiszą w nim firanki. (okno)

 

O północy żegnamy,

po północy witamy. (Nowy Rok)

 

Co za białe piórka,

sypie zimą chmurka? (śnieg)

 

W kropki ma spódnice,

lubi zjadać mszyce. (biedronka)

 

Chłodzi nas, myje nas.

Poi ludzi, pole, las. (woda)

 

Złota, świetlana kula

ciepłem świat otula. (słońce)

 

Po niedzieli, tym dniem

zaczynamy tydzień. (poniedziałek)