Aktualności


Dzisiaj jest: Czwartek
22 Października 2020
Imieniny obchodzą
Abercjusz, Filip, Halka, Kordula,
Kordelia, Przybysława, Sewer

Do końca roku zostało 71 dni.
Zodiak: Waga

Gimnastyka buzi i języka


Wykonaj z dzieckiem ćwiczenia

 

 

 

Zabawa logopedyczna – Wiosenne porządki


Wyobraź sobie, że twoja buzia to domek. Zrób w nim porządki.

Umyj okna (oblizywanie otwartych szeroko ust),

zetrzyj kurze z sufitu (oblizywanie podniebienia)

i ze ścian (wypychanie policzków językiem).

Umyj podłogę (oblizywanie zębów od wewnątrz)

i drzwi (oblizywanie zębów z zewnętrznej strony).

Kiedy już wszystko będzie gotowe, połóż się spać (chrapanie).

 





 



Język lubi wyginanie

 

Buzia śle buziaki


Ćwiczcie więc panowie, panie


I drogie dzieciaki


Język wspina się do nosa


Później liże brodę


Teraz w uchu brzęczy osa


I w drugim też może


Język lubi być pędzelkiem


I malować sufit


Maluj więc swe podniebienie

,
Policzki – jak lubisz


Język lubi być miotełką


Zamiata podłogę


Szoruj więc z energią

wielką


Za ząbkami w dole


Język lubi być piłeczką


Skacze z dołu górę


Od dna jamy do wałeczka


W ścianie robi dziurę

 

 

 

Języczek robi porządki w buzi, ogromnie przy tej pracy się trudzi.

wysunięcie języka z ust i przesuwanie w prawo i lewo

Wymiata śmieci z każdego kątka, bo o to właśnie chodzi w porządkach.

„czesanie” zębami dolnej, a następnie górnej wargi

Myje podłogę, sufit odkurza, już coraz bardziej czysta jest buzia.

dotykanie czubkiem języka podniebienia dolnego i górnego

Myje każde okienko dokładnie, żeby mieć w domu czysto i ładnie.

przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach

Po pracy wzdycha: ech, och i ach. Nareszcie czyste mieszkanie ma!

głębokie wdechy i wydechy

 

Ćwiczenia słuchowe

 

Przykłady dla dzieci młodszych:


„ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują,

rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.


„ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp.

Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/,

rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.


Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie

– groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.


Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę,

o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody

( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.


Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości,

ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).


Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.


Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.


Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.


Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych,

np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.


Przykłady dla dzieci starszych:


Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek,

klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).


Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie,

badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.


Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej

przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.

 

Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.


Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą.


Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.


Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.

 

Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.


Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.


Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej