Gimnastyka buzi i języka
Zabawa logopedyczna – Wiosenne porządki Wyobraź sobie, że twoja buzia to domek. Zrób w nim porządki. Umyj okna (oblizywanie otwartych szeroko ust), zetrzyj kurze z sufitu (oblizywanie podniebienia) i ze ścian (wypychanie policzków językiem). Umyj podłogę (oblizywanie zębów od wewnątrz) i drzwi (oblizywanie zębów z zewnętrznej strony). Kiedy już wszystko będzie gotowe, połóż się spać (chrapanie).
Język lubi wyginanie
Buzia śle buziaki , wielką
Języczek robi porządki w buzi, ogromnie przy tej pracy się trudzi. wysunięcie języka z ust i przesuwanie w prawo i lewo Wymiata śmieci z każdego kątka, bo o to właśnie chodzi w porządkach. „czesanie” zębami dolnej, a następnie górnej wargi Myje podłogę, sufit odkurza, już coraz bardziej czysta jest buzia. dotykanie czubkiem języka podniebienia dolnego i górnego Myje każde okienko dokładnie, żeby mieć w domu czysto i ładnie. przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach Po pracy wzdycha: ech, och i ach. Nareszcie czyste mieszkanie ma! głębokie wdechy i wydechy
Ćwiczenia słuchowe
Przykłady dla dzieci młodszych: „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody ( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno). Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp. Przykłady dla dzieci starszych: Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu). Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych. Wyszukiwanie słów z podaną przez n-la sylabą. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej |