Aktualności


Dzisiaj jest: Czwartek
22 Października 2020
Imieniny obchodzą
Abercjusz, Filip, Halka, Kordula,
Kordelia, Przybysława, Sewer

Do końca roku zostało 71 dni.
Zodiak: Waga

 

 

Witajcie we wtorek i środę



Kochani dzisiaj troszkę o naszym regionie. Zapytaj swoją pociechę gdzie mieszkacie?

w jakim mieście? Co można w nim zobaczyć? I co mu się  najbardziej podoba w naszej miejscowości?


Wybierzcie się na spacer wkoło domu, lub na deptak ( jeśli macie taką możliwość)

jeśli nie można się wybrać na spacer internetowy .

po rozmowie o spacerze – co ciekawego widzieliście razem?

Stwórzcie mapę okolicy w której byliście lub taką jak byście chcieli aby okolica wyglądała:


C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200503_154951.jpg

kochani a teraz  kilka zabaw związanych z logicznym myśleniem :



C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200428_105808.jpg

a teraz coś trudniejszego :



C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200428_105747.jpg


a teraz coś prostszego :

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200427_205401.jpg


kochani a znacie historię Zielonej Góry? Jest bardzo ciekawa

Zielonej Góry To piękne miasto, które zostało oszczędzone przez historię i w zasadzie nie

ucierpiało w wyniku dwóch wojen światowych. Jest jednak jakoś dziwnie nie po drodze większości znanych nam osób.

Zielona Góra mimo pięknej architektury, ślicznego rynku, kamieniczek i deptaku,

pozostaje jakby w cieniu innych, większych aglomeracji. Kiedyś miasto słynęło z uprawy winorośli

i produkcji wina. Obecnie ten okres przypominają Bachusiki - małe figurki boga wina,

których można wypatrywać w okolicach rynku (jak krasnali we Wrocławiu).

W okolicy Zielonej Góry znajduje się sporo malowniczych miasteczek z miniaturowymi

ryneczkami i ślicznymi kościółkami, często otoczonych lasami. Czuć tu przestrzeń,

naturę, czuć tu historię, a także pewien rodzaj spokoju. Są też rajskie tereny dla grzybiarzy,

miłośników zbierania jagód i wędrówek po lasach.




Zielona Góra – zarys historii

Pierwsza słowiańska osada rolnicza założona została prawdopodobnie w X wieku na brzegu rzeczki Złota Łącza

u podnóża wzniesienia zwanego "Ceglaną Górą.

Pierwsi osadnicy w okolice Zielonej Góry sprowadzeni zostali przez księcia Henryka Brodatego

w 1222 roku. Data ta – według wielu historyków – uważana jest za powstanie lokacyjnego miasta.

Pierwsza wzmianka o nim pochodzi dopiero z 1310 roku, a pełne prawa miejskie Zielonej Górze nadał

książę głogowsko – żagański w 1323 roku.

Historyczne miasto, położone na terenie dzielnicy głogowskiej, było własnością, a od połowy XIV

wieku również rezydencją książęcą. W okolicy zajmowano się głównie hodowlą owiec i sukiennictwem,

które rozwinęło się za sprawą księcia Zygmunta Jagiellończyka, późniejszego króla Polski, zwanego

Zygmuntem Starym. W 1504 roku nadał on sukiennikom zielonogórskim przywilej

zbywania swych wyrobów na terenie całej Rzeczpospolitej.

Z kolei zakonnicy, zwłaszcza cystersi, przyczynili się do rozwoju rolnictwa i budownictwa

poprzez wznoszenie licznych klasztorów i kościołów oraz zakładanie winnic.

Zielona Góra stanowi najdalej na północ wysunięty teren uprawy winnej latorośli, czemu sprzyjały

nasłonecznione stoki i łagodny klimat. Stąd też inne nazwy miasta: „Winny Gród" czy „Gród Bachusa".

Najstarsza wzmianka o uprawach winnych krzewów pochodzi z 1314 roku. W tymże roku

zbudowano również kaplicę wotywną na Wzgórzach Winnych.

O ilości winnic w XVIII wieku może świadczyć ponad siedemset domków winiarskich,

w których znajdowały się tłocznie winiarskie, leżakowały beczki z winem i przechowywano narzędzia….

Ważne okresy w dziejach miasta to przede wszystkim wiek XIV, w którym nastąpił rozkwit

gospodarczy oraz wiek XIX, kiedy to stymulatorem rozwoju Zielonej Góry stał się przemysł.

Wraz z powstawaniem kolejnych zakładów produkcyjnych: mechanicznej przędzalni wełny,

wytwórni win, browaru, fabryki konstrukcji mostowych i wagonów, fabryki maszyn włókienniczych

– znacznie wzrosła liczna mieszkańców. Za rozwojem przemysłu podążała tradycja miasta:

produkcja win, szampanów i uprawa krzewy winnego. W mieście, kojarzonym przede

wszystkim z winoroślą, zaczęto obchodzić święto „Winobranie", które od 1852 roku

było ogłaszane urzędowo. W dzisiejszych czasach przypada ono na początek września

i kończy się wspaniałym korowodem. Patronem Winobrania oraz „Winnego Grodu" jest Bachus.

Oto fragment historii naszego miasta

zabawy słowne: dokończ zdanie

Zielone góra jest…

Mój ulubiony Bchus…

Palmiarnia to…

Lubię gdy…


Stwórzcie ilustracje do fragmentu historycznego o naszym mieście ;-)

Kochani dobrej zabawy



 

 

Moja miejscowość, mój region

 

Rozpocznijcie tydzień od wspólnego wykonania pląsu „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.

Czy zdołasz nadążyć za prowadzącą?

Pląs znajdziesz pod poniższym linkiem

https://www.youtube.com/watch?v=ZYFAIupyHhM&list=PL2SrEHWcnk9N1HVJWXqyvcGgJI_OZKCIj&index=23

 

Posłuchajcie razem wiersza „Tu mieszkam”. Porozmawiajcie, o czym jest wiersz.

Jak nazywa się nasza miejscowość? Jeśli rodzice pochodzą z innej miejscowości-jak się ona nazywa?

Co oznacza słowo ojczyzna?

 

To jest moje miasto, zna historii wiele.

Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.

Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję

moich sławnych przodków piękne obyczaje.

A gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,

będę nucić wnukom cichuteńkim głosem..

Kocham moje miasto, miasteczko czy wieś.

Legendami swymi słynie. Czy je poznać chcesz?

 

Poznajemy Zieloną Górę – wycieczka internetowa. Zajrzyj z rodzicem na poniższą stronę.

Znajdziecie tam mnóstwo zdjęć ciekawych miejsc. Czy widziałeś wcześniej któreś z nich?

Zaplanujcie, które z nich możecie obejrzeć na żywo. https://pl.tripadvisor.com/Attractions-g274814-Activities-Zielona_Gora_Lubusz_Province_Western_Poland.html

A teraz-czas na wycieczkę! Przypomnijmy o wspólnych zasadach na bezpiecznej wycieczce.

Możemy robić zdjęcia, ale póżniej trzeba odkazić telefon/ aparat.

Podczas wycieczki dziecko rozmawia z rodzicem oraz:

− zwraca uwagę na domy stojące po jednej i po drugiej stronie ulicy,

− obserwuje pracę osób wykonujących różne zawody (np.: kierowcy, policjanta),

− obserwuje ruch uliczny,

− poznaje wybrane oznaczenia i symbole umieszczone na budynkach i ulicach,

− poznaje pomniki i miejsca pamięci narodowej,

− przygląda się zabytkowym obiektom i okazom przyrody.

Na koniec narysujmy wrażenia po wycieczce. To był dobry dzień!



 

 


 

 

30.04.2020 - czwartek

 

Patriotyzm

  1. „Orły” – dzieci biegają po pokoju z rozłożonymi ramionami, udając latające orły.

  2. Na sygnał (klaśnięcie w dłonie) muszą stanąć w rozkroku z ramionami rozłożonymi na boki

  3. – przyjmują w ten sposób pozycję orła.

  4. Wysłuchanie „Legendy o Smoku Wawelskim” https://www.youtube.com/watch?v=7Q_ejE0QTtg

 

  1. Omówienie treści legendy:

-O czym opowiada ta legenda?

- Jak się nazywał król, który mieszkał na Wawelu?

- W jaki sposób smok zagrażał mieszkańcom Krakowa?

- Kto go próbował pokonać?

-W jaki sposób smok został pokonany?

- Jak się nazywał pogromca smoka?


 

„Smok i owieczki” – Dziecko jest smokiem i stoi w środku koła.

Pozostali członkowie rodziny tworzą koło i chodzą po jego obwodzie,


mówiąc lub śpiewając wyliczankę. Na końcu dziecko (smok) łapie osobę z koła.


Złapana osoba zostaje smokiem.

 

Na melodię Stary niedźwiedź

Stary smoczek mocno śpi,

Stary smoczek mocno śpi.

My się go boimy

Na palcach chodzimy,

Jak się zbudzi to nas zje,

Jak się zbudzi to nas zje.

Pierwsza godzina smoczek śpi,

Druga godzina smoczek chrapie,

Trzecia godzina smoczek łapie.


 

 

 

 

 

 

„Katechizm polskiego dziecka ” Władysław Bełza

 

Kto ty jesteś?      Polak mały.

Jaki znak twój?   Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz?   Między swemi.

W jakim kraju?   W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia?  Mą ojczyzną.

Czym zdobyta?  Krwią i blizną.

Czy ją kochasz?  Kocham szczerze.

A w co wierzysz?  W Polskę wierzę.

Czym ty dla niej?  Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien?  Oddać życie.

 

Polecam film edukacyjny na  YouTube „Polak mały”.
Polskie Symbole Narodowe - Polak Mały

Rozwiązywanie zagadek:

 

•W górach mieszka wielki ptak.

To jest Polski naszej znak.

Zobaczysz go kiedyś może.

To jest biały ..... (orzeł)

 

•Biel na niej jest i czerwień.

Powiewa pięknie, gdy wiatr się zerwie. (flaga)

 

Wykonanie dowolną techniką flagi Polski

(malowanie, kolorowanie, przyklejanie papieru, bibuły, plasteliny itd.)

Dokończ zdanie …

Najbardziej lubię ...

Jestem najbardziej dumny z ...

Moim marzeniem jest ...

 

„Co to jest Polska?” Czesław Janczarski

 

– Co to jest Polska? –

spytał Jaś w przedszkolu.

Polska – to wieś i las, i zboże w polu,

i szosa, którą pędzi do miasta autobus,

i samolot, co leci wysoko, na tobą.

Polska- to miasto, strumień i rzeka,

i komin fabryczny, co dymi z daleka,

a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.

Polska to jest także twój rodzinny dom.

A przedszkole? Tak – i przedszkole,

i róża w ogrodzie i książka na stole.


 

 

 


 

piątek  i  poniedziałek (24. 04 oraz 27.04)

Siedząc w domku można również poćwiczyć – ruch to zdrowie:


„Marsz poduszek” – Marsz z poduszką zgodny z rytmem wyklaskiwanym przez rodzica.

Dzieci przekładają poduszkę na różne sposoby podczas marszu: z przodu, nad głową, niska wysoka

Rowerek” – Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci leżą na plecach, trzymają poduszkę – kierownicę

i naśladują jazdę na rowerze.

Żonglerka” – Ćwiczenia stóp. Dzieci w siadzie podpartym stopami obejmują poduszkę,

próbują unieść ją tak aby nie spadła.

Ukłon z poduszką”- Ćwiczenie wyprostne wzmacniające mięśnie grzbietu.

Dzieci siadają w siadzie klęcznym, podnoszą poduszkę w górę, skłaniają się w przód

sięgając jak najdalej, a następnie przechodzą do siadu ( dzieci nie unoszą się z pięt).

„Uwag na poduszkę”- Ćwiczenia równoważne. Dzieci chodzą po ławce z poduszką

umieszczona na głowie, zachowują prawidłową postawę ciała.

„Kotki pilnują swojej zabawki” – Ćwiczenia na czworakach- poduszki leżą na podłodze,

przed każdym dzieckiem. Dzieci chodząc na czworakach obchodzą swoją poduszkę

wokół raz z jednej raz z drugiej strony.

„Wędrująca podusia”- Ćwiczenie tułowia. Dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając poduszką

raz do jednej stopy, raz do drugiej.

. „Przeskocz poduszkę”- Ćwiczenia skoczne. Dzieci przeskakują obunóż poduszkę w przód i w tył

 


Dobrej zabawy ;-)



Dzisiaj mam kilka propozycji związanych z ekologią  i trochę zabaw o tematyce Patriotycznej

Kochani na początek zabawa z segregowaniem naszych odpadów czy potrafimy je nazwać np.

Plastiki, papier, metal, odpady bio, szkło.

Na jaką głoskę rozpoczyna się słowo odpady lub plastik, lub…

Kochani czy wiecie jakie kolory pojemników są na jakie odpady?

Przedstawiam dla was kilka kart pracy  :

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\Screenshot_20200419_122648_com.facebook.katana.jpg

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\Screenshot_20200418_110617_com.facebook.katana.jpg

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\Screenshot_20200417_014556_com.facebook.katana.jpg

Kochani a to kilka ciekawych wierszyków :  Przesyłam na zdjęciu.

Poczytajcie, porozmawiajcie o czym one są, Czy warto chronić naszą ziemię?

stwórzcie obrazki do tych wierszyków. A potraficie opowiedzieć historyjkę na podstawie takiego wiersza?

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\Screenshot_20200419_010459_com.facebook.katana.jpg

Kochani zbliża się święto KONSTYTUCJI  3. V. Dla chętnych kolorowanka



C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\Screenshot_20200418_200036_com.facebook.katana.jpg

Polecam również piosenkę – Niezwykłe lekcje – jestem Polką i Polakiem muzyka i tekst na YOU TUB

kochani pobawcie się do rytmu tej piosenki poskaczcie. A teraz posłuchajcie ją uważnie i opowiedzcie o czym opowiada ta piosenka

 

 

 

 

 

 

 

„Dbamy o przyrodę”

 

23.04.2020 Przyjaciele przyrody


1. „Prosimy ciszej” – wysłuchanie fragmentów opowiadania Hanny Zdzitowieckiej.

Rozmowa na temat opowiadania. Jak czuły się leśne zwierzęta?

jak należy zachować się podczas spaceru po lesie? Dlaczego powinniśmy dbać o lasy?

Prosimy ciszej (Hanna Zdzitowiecka)

Mała sarenka leży pod krzaczkiem i  drży ze strachu. Matka kazała jej czekać na swój powrót (…).

Ale sarenka na próżno wytęża słuch (…). Cały las rozbrzmiewa głosami i  hałasem, który zagłusza śpiew ptaków,

pukanie dzięcioła, szum sosen i wody sączące się do strumyka.

Te głosy są obce, nieznane, budzą we wszystkich zwierzętach niepokój i przerażenie.

„Gdzie jesteś, córeczko?” – woła zaniepokojona mama. (…)

„Nareszcie jesteś, mamo! Tak się bałam tych krzyków!” Sarna ostrożnie wyprowadza

swą małą z tej części lasu, w której grasuje gromada rozkrzyczanych dzieci, ludzkich dzieci.

Chce być z dala od tych, którzy nie umieją uszanować praw panujących w lesie,

nie umieją zachować ciszy i spokoju potrzebnego wszystkim mieszkańcom lasu.


2. Zabawa logopedyczna Wielkie sprzątanie (Katarzyna Tomiak-Zaremba)


Języczek robi porządki w buzi, ogromnie przy tej pracy się trudzi.

wysunięcie języka z ust i przesuwanie w prawo i lewo

Wymiata śmieci z każdego kątka, bo o to właśnie chodzi w porządkach.

„czesanie” zębami dolnej, a następnie górnej wargi

Myje podłogę, sufit odkurza, już coraz bardziej czysta jest buzia.

dotykanie czubkiem języka podniebienia dolnego i górnego

Myje każde okienko dokładnie, żeby mieć w domu czysto i ładnie.

przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach

Po pracy wzdycha: ech, och i ach. Nareszcie czyste mieszkanie ma!

głębokie wdechy i wydechy


3. Eksperyment „Nie wyrzucajmy powietrza do kosza”.

gromadzimy różne śmieci wybranego rodzaju - kartony, plastikowe butelki.

Zadaniem dziecka jest zapełnienie nimi przygotowanego we wcześniejszych zajęciach pojemnika.

Zauważamy że śmieci zajmują wiele miejsca. Wspólnie zastanawiamy się co można zrobić,

żeby zredukować ich wielkość. Zwracamy uwagę, że zgniecione kartony i butelki powodują

więcej wolnego miejsca w pojemniku. Wykonajmy to razem z dzieckiem.

4. Ekoludki – kreatywne przekształcanie z  wykorzystaniem odpadów.

Zachęcamy dziecko do wykonania Ekoludka z różnego rodzaju odpadów.

Bazą może być puszka, kartonowe pudełko lub plastikowy pojemnik, który będzie stanowił tułów.

Dodatkowo można wykorzystać rożnego rodzaju zużyte pojemniczki, rozcięte pojemniki typu pet,

zakrętki, kawałki gazet, pudełka, patyczki do lodów itd.

Dziecko układa z dostępnych materiałów swojego ludka, a następnie rodzic skleja

klejem poszczególne elementy według instrukcji autora pracy. Wspólnie ozdabiamy Ekoludki.

22.04.2020 Zostaję Ekoludkiem

1. Propozycja aktywności podczas spaceru: Wywóz śmieci.

Dziecko obserwuje podczas spaceru opróżnianie kontenerów.

Zwraca uwagę na ilość śmieci i  pracę osób obsługujących śmieciarkę.

Rodzic wskazuje pojemniki do segregowania odpadów – kolory i symbole,

zachęcając dziecko do odpowiedzi, jakie śmieci powinny być wrzucane do konkretnych pojemników.

2. Moje kosze do segregowania śmieci – zabawa konstrukcyjno-manipulacyjna.

Dziecko maluje pudełka kartonowe farbami w kolorze niebieskim, zielonym i żółtym.

Kiedy pudełka są gotowe, rodzic wraz z  dzieckiem ustala, jaki rodzaj śmieci będą wrzucać

do konkretnego pojemnika. Dziecko naklejają na pojemniki symbole oznaczające różnego

rodzaju odpady: pojemnik zielony – odpady szklane; żółty – plastikowe i metalowe,

niebieski – papierowe. Rodzic tłumaczy dziecku, że wszystkie wrzucone do takich pojemników

odpady są ponownie wykorzystane, podczas gdy te wrzucone do zwykłego kosza

zalegają na wysypiskach śmieci. Tym samym zachęca dziecko do regularnego segregowania śmieci.


3. „Rzeczka” – zabawa pozwalająca doświadczyć pozytywnego kontaktu fizycznego.

Uczestnicy siedzą ze skrzyżowanymi nogami, ciasno jedno za drugim – tworzą „rzeczkę”.

Delikatnie przechylają się do tyłu i do przodu oraz na boki, naśladując rzeczny nurt.

Kiedy rodzic recytuje fragment wiersza, dziecko wykonuje masaż na plecach osoby,

która siedzi przed nim.

Rzeczka (Julian Tuwim)

Płynie, wije się rzeczka

Jak błyszcząca wstążeczka.

przesuwanie otwartą dłonią po plecach z góry na dół

Tu się srebrzy, tam ginie,

delikatne naciskanie na plecy w różnych miejscach

A tam znowu wypłynie. (…)

łaskotanie w szyję

Biegnąc mruczy i szumi,

Ale kto ją zrozumie?

ciche wypowiadanie: „szszszsz”

przy uchu masowanego dziecka

Tylko kamień i ryba

Znają mowę tę chyba. (…)

ruchy koliste dłonią zamkniętą w pięść

4. „Na podwórku” – ekologiczne działania prowadzone w najbliższym otoczeniu.

Rodzic czyta fragment wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny i inspiruje dziecko do rozmowy o tym,

co w najbliższym otoczeniu mogą poprawić lub zmienić, aby było ono bardziej przyjazne i ekologiczne.

Wszyscy wspólnie wybierają jeden z pomysłów i ustalają, co jest potrzebne do jego realizacji.

Jednym z dostępnych pomysłów może być zasadzenie roślin w doniczce na balkonie/w ogródku.

Na podwórku (Ewa Szelburg-Zarembina)

(…)

Na podwórku rośnie małe drzewko.

Kora mu pękła.

Wykopiemy je. Posadzimy je

w słońcu,

bliżej okienka.

Na podwórku stoi brzydka skrzynia,

w niej śmiecie, graty.

Nasypiemy ziemi do tej skrzyni.

Zasiejemy w niej

kwiaty

 

23.04.2020 Przyjaciele przyrody


1. „Prosimy ciszej” – wysłuchanie fragmentów opowiadania Hanny Zdzitowieckiej.

Rozmowa na temat opowiadania. Jak czuły się leśne zwierzęta?

jak należy zachować się podczas spaceru po lesie? Dlaczego powinniśmy dbać o lasy?

Prosimy ciszej (Hanna Zdzitowiecka)

Mała sarenka leży pod krzaczkiem i  drży ze strachu. Matka kazała jej czekać na swój powrót (…).

Ale sarenka na próżno wytęża słuch (…). Cały las rozbrzmiewa głosami i  hałasem, który zagłusza śpiew ptaków,

pukanie dzięcioła, szum sosen i wody sączące się do strumyka.

Te głosy są obce, nieznane, budzą we wszystkich zwierzętach niepokój i przerażenie.

„Gdzie jesteś, córeczko?” – woła zaniepokojona mama. (…)

„Nareszcie jesteś, mamo! Tak się bałam tych krzyków!” Sarna ostrożnie wyprowadza

swą małą z tej części lasu, w której grasuje gromada rozkrzyczanych dzieci, ludzkich dzieci.

Chce być z dala od tych, którzy nie umieją uszanować praw panujących w lesie,

nie umieją zachować ciszy i spokoju potrzebnego wszystkim mieszkańcom lasu.


2. Zabawa logopedyczna Wielkie sprzątanie (Katarzyna Tomiak-Zaremba)


Języczek robi porządki w buzi, ogromnie przy tej pracy się trudzi.

wysunięcie języka z ust i przesuwanie w prawo i lewo

Wymiata śmieci z każdego kątka, bo o to właśnie chodzi w porządkach.

„czesanie” zębami dolnej, a następnie górnej wargi

Myje podłogę, sufit odkurza, już coraz bardziej czysta jest buzia.

dotykanie czubkiem języka podniebienia dolnego i górnego

Myje każde okienko dokładnie, żeby mieć w domu czysto i ładnie.

przesuwanie językiem po górnych i dolnych zębach

Po pracy wzdycha: ech, och i ach. Nareszcie czyste mieszkanie ma!

głębokie wdechy i wydechy


3. Eksperyment „Nie wyrzucajmy powietrza do kosza”.

gromadzimy różne śmieci wybranego rodzaju - kartony, plastikowe butelki.

Zadaniem dziecka jest zapełnienie nimi przygotowanego we wcześniejszych zajęciach pojemnika.

Zauważamy że śmieci zajmują wiele miejsca. Wspólnie zastanawiamy się co można zrobić,

żeby zredukować ich wielkość. Zwracamy uwagę, że zgniecione kartony i butelki powodują

więcej wolnego miejsca w pojemniku. Wykonajmy to razem z dzieckiem.

4. Ekoludki – kreatywne przekształcanie z  wykorzystaniem odpadów.

Zachęcamy dziecko do wykonania Ekoludka z różnego rodzaju odpadów.

Bazą może być puszka, kartonowe pudełko lub plastikowy pojemnik, który będzie stanowił tułów.

Dodatkowo można wykorzystać rożnego rodzaju zużyte pojemniczki, rozcięte pojemniki typu pet,

zakrętki, kawałki gazet, pudełka, patyczki do lodów itd.

Dziecko układa z dostępnych materiałów swojego ludka, a następnie rodzic skleja

klejem poszczególne elementy według instrukcji autora pracy. Wspólnie ozdabiamy Ekoludki.

 

21 kwiecień

 

Wypowiedzi dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.

Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).

Dziecko ogląda oba słoiki. Zastanawia się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna.

Na koniec rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?

Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.

Dziecko ma miseczkę z wodą i słomkę. Dziecko próbuje zrobić fale na wodzie

(dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczać bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie)

 

Rozmowa na temat znaczenia wody w życiu człowieka.

Dziecko udziela odpowiedzi na pytania:

- czy woda jest potrzebna człowiekowi do życia?

- czy mogłoby istnieć życie na Ziemi bez wody?

- czy woda może nam zagrażać?

- jak możemy dbać o wodę?

 

Zabawa badawcza „ Poznajemy właściwości wody”

 

Rodzic ustawia szklankę z wodą. Dziecko dotyka, wącha wodę,

Próbuje odpowiedzieć na pytania:

- jaki kolor ma woda? (bezbarwna, przezroczysta)

- czy woda ma zapach? (nie ma zapachu)

- czy woda ma smak? (bez smaku)

 

Rozmowa z dzieckiem na temat znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin

i o konieczności jej oszczędzania.

 

Tworzenie pracy plastycznej - Malowanie farbami na temat „Nasza przyroda”.


20 kwiecień

 

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

O porządek trzeba dbać, wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków każdy wrzuca… (śmieci)

 

Zabawa słowna Skojarzenia.

Rodzic mówi pierwsze słowo: Przyroda, a dziecko podają słowa, które im się z nim kojarzą.

 

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym,

co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki.

Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety.

Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał.

Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził.

Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości.

Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki,

puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał.

– Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło.

Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem

i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się

nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka

– a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok. – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy.

– Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek.

– Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie

rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy.

– Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym,

jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice.

Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

 

Rozmowa.

− Co lubił robić smok Segregiusz?

− Co smuciło smoka?

− Jaki sen miał Olek?

− Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

− W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

 

Zabawy twórcze z zastosowaniem starych gazet.

Co możemy zrobić ze starej gazety? np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat;

dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry;

rozwijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż;

klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem

Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza. Dziecko zgniata gazety w kulki.

Podrzuca je do góry i starają się złapać. Następne zadanie dla dziecka  to jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza.

 

 

 

 

Witajcie

 

Kochani mam dla was nowe propozycje zabaw

Zapraszam Was do przeczytania wiersza

Aleksandra Fredry : Dwa KOGUTY”

- dlaczego te koguty się na siebie złoszczą?

- czy potrafisz piać jak Kogut?

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200412_184659.jpg

 

Czy walczyliście kiedyś jak koguty?

to bardzo proste Ustawcie się naprzeciw siebie

– kucamy wyciągamy ręce przed siebie,

zaczynamy podskakiwać na kuckach i odpychamy się !

Wygrywa osoba która się nie przewróci .

Kto mieszka na wsi? wymieniajcie po kolei zwierzaki

– w jakich mieszkają domkach jak nazywa się miejsce gdzie śpi koń

– może to stajnia? Obora, owczarnia? a może kurnik?






Kochani a jakie słowa znacie na głoskę „K”,

słyszymy ją na początku wyrazów:

Kura

Kot

kogut

Koni

krowa

Podzielcie te słowa na sylaby, wyklaszczcie je lub wytupcie…

 

Kto z Was zna literę „k”

 

k

Teraz chwila zabawy z piosenką – zapraszam na kanał YOU TUBE

– Tu zapraszają Śpiewające Brzdące do piosenki Kura.

Zapraszam do tańca wymyślańca.

Skaczcie, tupcie wyginajcie się ;-)

 

Z ciekawostek – polecam założenie hodowlę  kryształków soli

Kochani trzeba do szklanki wody wsypać sól

– tak dużo żeby przestała się rozpuszczać,

na łyżeczce rurce lub patyczku zawieszamy sznureczek

lub nitkę i czekamy kilka dni

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200412_192011.jpg

efekt jest super! Kochani życzę wam wspaniałej zabawy

 

Zapraszam was jeszcze do zabaw dzwięko naśladowczych!

Kto potrafi zaryczeć jak krówka?  zagdakać jak kurka itp.

 

Zagadki:

- Duża w łaty, daje mleko białe i uwielbia jeść trawę?

- Biała jak chmurka, często spotkasz ją w górach

- Z jej wełny możemy mieć sweterki, skarpetki?

- Grzebień na głowie, długi kolorowy ogon, na dzień dobry pieje głośno?

- Chodzi dumna i nie spuszcza oczy ze swoich kurcząt?

- Człapie nogami , macha skrzydłami i chlapie się w wodzie?

- Mieszka w chlewiku, ma ryjek, uwielbia błotko?

Dobrej zabawy i do zobaczenia




 

 

14.04.2020 – 15.04.2020 (wtorek, środa)

 

Grupa 4-latki

 

Temat: Zwierzęta domowe

14.04.2020 Zwierzęta w moim domu

  1. Wysłuchanie piosenki „Domowa piosenka” (Każdy ma jakiegoś bzika) E. Chotomska

 

Kiedy wracam ze szkoły i otworzyć chcę drzwi,

już od progu dobiega zawsze wierny głos psi.

Na dywanie w pokoju do nóg łasi się kot,

a w pudełku pod stołem chomik chowa się w kąt.

Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa.

Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa.

Kiedy smutno mi czasem, przyjdzie do mnie pan pies,

poda łapę, zapyta: „Nie martw się, co ci jest?”

Kot zamruczy pod nosem, chomik także da znać,

i od razu weselej, już zaczynam się śmiać.

Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa.

Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma,

a ja w domu mam chomika, kota, rybki oraz psa.

 

O jakich zwierzętach opowiada piosenka? Co to znaczy zwierzęta domowe?

 

Losowanie obrazków – opisywanie zwierząt.

Dziecko losuje jeden spośród obrazków zwierząt. Jakie zwierzę domowe tu widzisz?

Spróbuj ułożyć zdanie, które opisuje to zwierzę (Jakie jest, Jak wygląda, itp.)


Zabawa „Którego zwierzęcia brakuje”. Wykorzystujemy obrazki z poprzedniej zabawy.

Obrazki leżą rozłożone przed uczestnikami zabawy.

Jeden z uczestników po dokładnym przyjrzeniu się zamyka oczy.

Zakrywamy jeden obrazek. Którego zwierzęcia brakuje?


Ćwiczenia oddechowe „Rośnie trawa”

Zwierzątka i sylaby. Zamieńcie się teraz w kotki, które powoli chodzą po pokoju,

przeciągają się i wyginają grzbiet. Teraz „kotki” spróbują wykonać zadanie.

Trzeba będzie podzielić wyraz na sylaby, klepiąc „łapką” w kolanko i jednocześnie liczyć te sylaby.

Zróbmy to razem, dzieląc na sylaby wyraz „kotek” (pies, kotek, ryba, papuga).




15.04.2020 Przygody kotki Rysi

 

Oglądanie z dzieckiem zdjęć, ilustracji różnych kotów.

Opisywanie ich, zwrócenie uwagi na to co łączy dane wizerunki kotów, a czym się różnią.

Wspólne szukanie informacji, nt. tego, skąd pochodzą koty domowe.


Wysłuchanie opowiadania „Narodziny kotki Rysi”. Rysowanie wyglądu kotki na podstawie opowiadania.

Pewnej majowej nocy, w domu na przedmieściu, urodziła się kotka Rysia.

Jej mama Alfreda długo szukała odpowiedniego miejsca, żeby wydać na świat swoje dzieci.

Ostatecznie zdecydowała się na jasną i przytulną łazienkę. Być może dlatego Rysia

tak bardzo lubi przebywać w łazience, wylegiwać się w wannie i umywalce albo

leżeć na wiklinowym koszu z rzeczami do prania. Rysia urodziła się ostatnia,

przed nią przyszła na świat siostra i trzech braci. Była burym kotem z białymi skarpetkami

na przednich łapach, białymi podkolanówkami na tylnych i białym śliniakiem pod drobnym trójkątnym pyszczkiem.

Miała biało-rudy brzuszek porośnięty długim futrem, a na grzbiecie czarne pręgi i cętki.

Patrzyła z ciekawością na świat dużymi oczami w kolorze agrestu. Rysia urodziła się w domu z wielkim ogrodem.

Kiedy na dworze zrobiło się ciepło, cała kocia rodzina została przeniesiona na taras.

Miała tu urządzone legowisko. Tutaj też stała miska ze specjalnym mlekiem i druga z karmą oraz kuweta.

Małe kotki chętnie piły mleko z dużego płaskiego naczynia.

Jeden z braci wchodził do niego wszystkimi łapkami i potem strząsał krople mleka,

urządzając mleczny prysznic rodzeństwu. Gdy kotki trzymały się już pewnie na swoich łapach,

Alfreda zaczęła wyprowadzać je do ogrodu. Rysia była zawsze na końcu.

Czasem nie nadążała za innymi, stała na brzegu tarasu i miauczała żałośnie.

Mama zawsze po nią wracała i przenosiła ją w pyszczku albo przeprowadzała.

Kotki baraszkowały w ogrodzie, wdrapywały się na owocowe drzewko rosnące

obok niewielkiej szopy z drewnem na opał, zeskakiwały, goniąc się i tocząc walki na niby.



 

  1. Zabawa „Co się przyda kotu”?

Przygotowujemy przedmioty/obrazki potrzebne do pielęgnacji kota

(kuweta, miska z wodą, karma, szczotka, zabawka, legowisko itp.)

oraz innych zwierząt (np. rybki, chomika).

Dziecko przygląda się ilustracjom, wybiera i opisuje te przeznaczone dla kota.

Wspólnie ustalamy do kogo pasują pozostałe ilustracje.

 

  1. Budujemy drapak dla kota. Oglądamy z dzieckiem obrazki różnych drapaków.

  2. Następnie naszym zadaniem jest zbudowanie drapaka dla kota. Możemy do tego wykorzystać rolki po papierze, sznurek, kartony itp.

 

 

 

 

 

9.04.2020

 

„Zajączki” – zabawa paluszkowa

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

 

Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

Zabawa ruchowa ze śpiewem „Kaczuszki” https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

 

Rozwiązywanie zagadek o tematyce wielkanocnej

 

1)Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.

(pisanki)

 

2) Cukrowy ...ma złociste różki

Pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki( baranek)

 

3) Stoją na stole lukrowane,

A między nimi cukrowy baranek.( babki wielkanocne)

 

4) Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)



Założenie hodowli rzeżuchy

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć. Dzieci układają delikatnie watę na spodkach, wysypują rzeżuchę i ją podlewają.


 

10.04.2020

 

„ Wielkanocne zajączki” - zabawa ruchowa z elementem orientacji

Na dywanie rozkładamy sylwety pisanek narysowanej na kartce, między którymi dziecko będzie

się poruszać podczas muzyki, a na przerwę w muzyce – staje : na pisance,

przed pisanką, za pisanką, z prawej lub lewej strony.

 

Wiersz A. Widzowskiej „Wielkanoc”

– Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

 

potem pójdę je poświęcić

z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany

 

Rodzic sprawdza zapamiętanie treści :

− Z czego robi się pisanki?

− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

− Co robimy w lany poniedziałek?

− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

 

Stemplowanie pisankami z ziemniaków.

 

Potrzebne: farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, małe karteczki.

Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija dwukrotnie ten sam wzór na małych karteczkach.



 

 

Kochani chciała bym wam również zaproponować zabawy oddechowe – oczywiście nie takie zwykłe. Potrzebne nam będą :

 

kubek z wodą – o temperaturze pokojowej

2 łyżeczki cukru pudru

2 łyżki Płynu do naczyń – jaki macie w domku

Wszystko mieszamy – mamy domowy płyn do baniek mydlanych – bierzemy rurki i zabawa gotowa!

IMG_20200331_163852.jpg

Następną zabawą jaką mogę wam zaproponować to zabawa plastyczna.  Pies.

Potrzebne nam są : Wycięte koło z białej kartki, Serduszko z kartki A4 – kolorowe.

– Przecinamy je na pół. Teraz wycinamy malutkie serduszko w innym kolorze – na nos.

wycinamy jeszcze 2 malutkie kółeczka z których zrobimy oczy naszego zwierzaka to jest głowa.

Tułów robimy z kartki A4 rysujemy wg własnej wizji ;-)

kochani przyda nam się jeszcze ogonek – kolorowy papier wycinamy szeroki pasek i wycinamy

 

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200330_210808.jpg

 

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200330_162104.jpg

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200330_162413.jpg

C:\Users\Danuta\Desktop\ASIA\IMG_20200330_164330.jpg

dobrej zabawy to nie jest trudne a frajdy dużo!




Kolejną zabawą to gimnastyka na dywanie:

Tor przeszkód - Możesz na drodze przejazdu dzieciaków poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki.

Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.

 

Slalom - Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych zabawek – biegniemy

Kto sięgnie wyżej? Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie,

a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją.

Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej.

Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”.

W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się.

Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.

Kolory - Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego.

Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory.

Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”.

Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.

Kochani uważajcie podczas zabaw! Ostrożność to podstawa. Bawcie się dobrze i do zobaczenia!!!


 

 

 

 

Przysmaki wielkanocne

1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej "Wielkanocne pyszności"

 

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami.

Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło.

Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę.

W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej.

Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 

Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubisz najbardziej?

 

2. W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Do zabawy będziemy potrzebować: jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórka, nieprzezroczysty worek

(lub inne owoce, warzywa, które mamy w domu).

Pokazujemy dziecku jajko ugotowane na twardo. Prosimy, aby uważnie przyjrzało się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne.

Następnie umieszczamy w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko.

Dziecko bez kontroli wzroku, wkłada rękę do worka i odnajduje w nim jajko.

Wymienia cechę jajka, która pozwoliła mu odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

3. Przysmaki wielkanocne – rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.

Pokazujemy dziecku jednocześnie dwa lub trzy obrazki przedstawiające przysmaki wielkanocne.

Następnie odwracamy je tak, aby dziecko nie widziało, co się na nich znajduje.

Dziecko wymienia zapamiętane nazwy smakołyków w takiej kolejności, w jakiej były ułożone ich obrazki.

Następnie ponownie pokazujemy obrazki. Dziecko upewnia się, czy wszystkie nazwy wymieniło prawidłowo.

Obrazki przedstawiające przysmaki wielkanocne:

babka.pdf, kielbasa.pdf, mazurek.pdf, zurek.pdf

4. Karta pracy nr 29 - karta_pracy_29.pdf

Dziecko:

− ogląda obrazek,

− wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,

− dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),

− rysuje po śladach rysunków babek wielkanocnych.

5. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.

Dziecko jest kurczakiem. Skacze po całym pokoju obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi.

Na hasło: Lis się skrada, kurczak jak najszybciej ustawia się pod ścianą. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczak kontynuuje skakanie.

6. Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych.

Dziecko lepi samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podaje ich nazwy. (Po zakończeniu pracy dziecko  wyciera stół mokrą ściereczką. Zbiera resztki masy solnej z podłogi i wyrzuca je do kosza. Dzięki temu ksztaltujemy w dziecku nawyk sprzątania swojego stanowiska pracy po zakończonym zadaniu.)

Po wyschnięciu przysmaków ulepionych z mamy solnej, dziecko maluje je na odpowiednie kolory.

Składniki na masę solną:

szklanka mąki,

szklanka soli,

½ szklanki wody.

7. Słuchanie piosenki "Wielkanocny poranek" (sł. i muz. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak).

Wielkanocny_poranek.mp3

 

1. W wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem baranek.

Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,

dzwoni dzwonkiem baranek.

 

Ref.: Wielkanocne kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają. /bis

2. A kurczątka z zającem

podskakują na łące.

Hop, hop, hop, hop, hop, hop,

podskakują na łące.

Ref.: Wielkanocne kotki...


 

 

 


 

 

06.04.2020 Wielkanoc – Wielkanocny koszyk

 

1. Zabawy wprowadzające w tematykę Wielkanocy. Oglądanie z dzieckiem ilustracji przedstawiających malowanie jajek,

szykowanie koszyczka, święcenie koszyczka, spożywanie śniadania wielkanocnego.

Rozmowa z dzieckiem na temat ilustracji, dzielenie się wyglądem tradycji z własnego domu, dzieciństwa.


2. Rysowanie treści wiersza/przystrojenie koszyczka.

W zależności od możliwości wybieramy jedną z opcji ilustracji treści wiersza „Święta Wielkanocne”:

 

Święta Wielkanocne wiosną pachnące.

Z bukszpanem, baranem, pisanką, zającem.

Co roku w Wielkanoc koszyczki stroimy,

I w Wielką Sobotę pokarmy święcimy.

W koszyczku wędlina, chlebek i jajeczko.

Wełniany kurczaczek żółty jak słoneczko

Słodziutki mazurek, cukrowy baranek.

Chrzan, sól oraz babka zrobiona przez mamę.

W niedzielę do stołu wspólnie zasiadamy.

Dzielimy się jajkiem, życzenia składamy.

 

3. Zabawa ruchowa „Koszykowy slalom”

Przed dzieckiem w prostej linii ustawiamy 5 wielkanocnych koszyków (lub innych pojemników).

Zadaniem uczestników jest pokonanie trasy slalomem, wrzucenie swojego jajka (piłki/kulki papieru) do ostatniego pojemnika,

powrót slalomem do ustalonego miejsca. Kolejna osoba wrzuca jajko do pojemnika.

Po zapełnieniu pojemników powtarzamy zabawę, lecz tym razem trzeba wyjąć jajko z pojemnika.

4. Opowieść ruchowa z wykorzystaniem piórek. Każdy z uczestników zabawy otrzymuje piórko (ew. chusteczkę higieniczną). Słuchając opowiadania dzieci przedstawiają jego przebieg.

 

Jak to z pisklątkami było? (Jolanta Siuda-Lendzion)

Ko ko ko-gdacze mama kura-już czas, już czas, by zostać mamą, już jest wiosna. T

ak tak, czas zostać mamą. Kwoka weszła na grzędę i umościła się. Legowisko już gotowe, tylko jajek jeszcze brak.

Kwoka toczy jajka na grzędę. Wszystko już gotowe, pora usiąść na jajkach. Kurce już się nudzi, ale wstać jeszcze nie może, rozgląda się dookoła.

Nagle widzi nad sobą wirujące piórko, próbuje je dosięgnąć, raz wyciąga jedno skrzydło, raz drugie.

Niestety piórko spadło za kurkę. Kwoka próbuje dosięgnąć go raz z lewej strony, raz z prawej. Udało się!

Teraz kurka ma piórko przed sobą i dmucha na nie delikatnie, by nie odleciało za daleko, a tylko przeskoczyło z jednego skrzydła na drugie.

Nagle co to? Kurka czuje jak jako podskakuje. Z jajka wystają tylko nóżki, śmiesznie te jajeczka wyglądają.

Powolutku kurczęta wychodzą z jajek – jedno skrzydełko, drugie, żółta głowa. Wesoło trzepią skrzydełkami i biegają po podwórku.


03.04.2020

Wiosna

1. Wysłuchanie piosenki „Idzie Wiosna polną drogą” (sł. Gabriela Gąsienica, muz. Monika Majewska)

https://www.youtube.com/watch?v=gyzvozPlcCw

Wymienianie nazw zwierząt i zjawisk atmosferycznych pojawiających się w piosence.

 

2. Wspólne śpiewanie dwóch pierwszych zwrotek piosenki:

 

Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni. Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w boćka zmienił.

Kle kle kle kle kle kle kle-byś się w boćka zmienił.

Idzie Wiosna polną drogą, trawa się zieleni. Teraz ładnie ciebie prosi, byś się w żabkę zmienił.

Kum kum kum kum kum kum kum, byś się w żabkę zmienił.

 

3. Zabawa pantomimiczna lub opisowa „Wiosenne Kalambury”

Przygotowujemy kartoniki z ilustracjami, na których znajduje się np. bocian, żaba, biedronka, przebiśnieg, deszcz, słońce.

Dziecko losuje kartonik i musi pokazać (ew. opisać) to, co przedstawia ilustracja.

Zamiast ilustracji wykorzystujemy zdjęcia ściągnięte na telefon/komputer itp.

 

4. Ćwiczenia oddechowe „Rośnie trawa”

Uczestnicy otrzymują biały arkusz papieru oraz słomkę do napojów. Rodzic wylewa każdej osobie na kartkę kroplę zielonej farby plakatowej.

Dmuchamy przez słomkę, starając się, by z zielonej kropelki „urosła trawa”.

Na koniec malujemy farbami wiosenny obrazek zainspirowany powstałymi kształtami.

Dzieci mogą wcześniej opisać co przypominają im zielone wzory.




 

 

 

2 kwiecień 2020r.

Słuchanie opowiadania A. Galica pt. „Jak ślimak spotkał wiosnę”

 

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w ręce trzymała kolorową parasolkę.

– Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował zza Wiosną.

 

Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.

– Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak.

A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku.

 

Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.

Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: – Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?

Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona.

Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej.

Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę.

 

Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach.

Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała:

– śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam.

 

Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć.

Och – pomyślał ślimak – śliczna jest ta Wiosna, jak będę duży, to chyba się z nią ożenię.

 

Przedstawienie opowiadania w formie plastycznej – według własnego pomysłu (rysowanie kredkami, malowanie farbami, lepienie z plasteliny, wycinanki).

Zabawy ruchliwe

Bociany – zabawa z elementem równowagi - dziecko chodzi unosząc wysoko kolana, na dźwięk bębenka (czy innego instrumentu/ lub uderzenie łyżką w garnek) stają na jednaj nodze i rozkłada w bok ręce.

Żaby– zabawa bieżna z elementem skoku – dziecko biega w różnych kierunkach przy dźwiękach tamburyna (czy innego instrumentu), na przerwę w muzyce, skaczą w różnych kierunkach.

MASAŻYK RELAKSACYJNY „STRUMYCZEK"
Tu płynie strumyczek, (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) faluje, wiruje. (rysujemy na plecach dziecka linię falistą) Tu się srebrzy, tam ginie,(delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierz) a tam znowu wypłynie.  (rysujemy na  plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) Wtem przemknęła wiewiórka, (delikatnie szczypiąc, wędrujemy po   plecach na skos dłonią) zaświeciły dwa słoneczka, (zataczamy dłońmi koła na plecach) Spadł drobniutki deszczyk.(leciutko  stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole) Czy cię przeszedł dreszczyk? (niespodziewanie, delikatnie   szczypiemy je w kark).


1kwiecień 2020r.

Zagadki

W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)

 

Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)

 

Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)

 

W kropki mam spódnicę,
chętnie zjadam mszyce. (biedronka)

 

Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,
Skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)

 

Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy
kiedy grzeje słonko. (pszczoła)

 

Nie liść – a na łące i zielony
Nie zegar – a cyka jak szalony.
Nie w stajni skacze wolny.
Już wiem! – to …. (konik polny)

 

Kwiat na dłoni – dziecko odrysowuje na białej kartce papieru swoja lewą bądź prawa dłoń, a następnie rysuje w środku dłoni wiosenny kwiat. Zadaniem jest pokolorować dłoń oraz kwiat znajdujący się w środku.

 

Zabawa logopedyczna:

  • nasionko – twarde w ziemi – wypychanie językiem policzków,

  • słonko na niebie – język do góry,

  • słonko zakryły chmury – język na górnej wardze,

  • wiaterek przegania chmury – wdech nosem, wydech ustami,

  • deszcz – kap, kap, kap…

  • słonko po ulewie ogrzało ziemię – język po wargach w kółko,

  • cebulka kiełkuje – rurka z języka, wypychanie języka przez zamknięte usta.

OPOWIEŚĆ RUCHOWA - WIOSENNY SPACER
Odeszła już zima (machanie rękami na pożegnanie), witamy piękną, słoneczną wiosnę (oklaski). Wszyscy maszerujemy, idziemy do lasu, aby na leśnej polanie szukać strumyka. Nadsłuchujemy śpiewu leśnych ptaków (odgłosy leśnych ptaków), rozglądamy się po lesie - słuchajcie, czy słyszycie, to chyba wiewiórki skaczą z gałęzi na gałąź, zabawimy się w nie (naśladowanie skakania wiewiórek). Maszerujemy dalej. Ciekawa jestem, czy niedźwiedzie obudziła już wiosna. Może uda się nam wypatrzyć niedźwiedzia przez lornetkę (dzieci patrzą przez lornetki). Czy słyszycie, to chyba niedźwiedzie obudziły się ze snu zimowego (marsz z przechylaniem się na boki). Niedźwiedzie powróciły do swoich legowisk, a my idziemy dalej. Dotarliśmy na leśną polanę (O... jest strumyczek). Podejdźmy pomału i ostrożnie blisko strumyka, do którego przychodzą wszystkie zwierzęta napić się wody. Musimy trochę odpocząć. Siadamy przy strumyku, ale ostrożnie, żeby nie zmoczyć nóg.

 

 

Zabawy na Poniedziałek i Wtorek (30, 31. III)!

 

Witajcie kochani oto następne zabawy na dni kwarantanny w domku:

Zabawa z piosenką – Jestem sobie ogrodniczka

Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.

Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.

Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki

Muzykę uruchamiamy z YOU TUBE. Do piosenki wymyślamy zabawne ruchy, tańczą nóżki, rączki głowa.  Do tej piosenki można wymyśleć opowiadanie Co robi ogrodniczka? Jakie kwiatki sadzi w ogrodzie? I tak od zwykłej rozmowy możemy przejść do rysowania kwiatków jakie wystąpiły w piosence.

Pomalujmy te kwiaty farbami, kredkami barwnikiem spożywczym , flamastrem itp.

Następna zabawa to gimnastyka dla języka -  Zabawy z wierszykami Jana Brzechwy np. Lis, Dzik, małpy itp.

my czytamy wiersze o dzieci za nami powtarzają. Bardzo ciekawa jest zabawa z pantominom – dziecko naśladuje lisa lub jest groznym  dzikiem

kolejną zabawą związaną z wierszykami może być tworzenie samych zwierząt – tworzymy wydzierankę z kolorowych kartek lub tworzymy samodzielną kolorowankę

Można też stworzyć  zwierzaka z masy solnej : a oto przepis

Masa solna: przepis.

  • pół szklanki soli

  • pół szklanki mąki pszennej

  • woda

Wymieszaj ze sobą suche składniki. Wodę dodawaj powoli, cały czas ugniatając ciasto. Nie przesadzaj! Prawidłowo wykonana masa solna powinna mieć konsystencję ciasta na pierogi i łatwo odchodzić od ręki. Żeby ciasto nie przywierało, można je delikatnie podsypywać mąką.

cudowna zabawa. Polecam ;-) Masę można zabarwić barwnikiem spożywczym.

Kolejna zabawa to:

Odszukaj wiosny. Rysujemy kilka wiosennych kwiatków – lub drukujemy – dzieci kolorują i wycinają. Rodzic chowa obrazki w dowolnym miejscu w dom. Dziecko podczas gdy chowa – liczy do np. 10. Zabawa zaczyna się od hasła szukaj – podpowiadamy dziecku – Ciepło – Zimno.

 

Zabawa z liczeniem – tworzymy własne kolorowanki – dodajemy kropki i cyferki – dopasuj ( w zależności na jakim etapie jest dziecko – zna cyfry czy jeszcze nie) liczbę obrazków do cyfry lub do liczby kropek.

Kochani dobrej zabawy dalszy ciąg nastąpi





 

 

 

 

zadania na 23-27 marca

 

1.   Zabawy inspirowane wierszem Iwony Róży Salach "Znak wiosny".

 

Wielkie zmiany dziś w ogrodzie, 
nie zobaczysz ich na co dzień. 
Czy słyszycie, dzieci?
Woda z dachu ciurkiem leci:
kapu, kap, chlapu, chlap, 
to na pewno wiosny znak!
Młoda trawa już urosła 
i w ogrodzie się zieleni, 
taka tylko rośnie wiosną,
odcieniami aż się mieni.
Tam pod płotem jeszcze śnieg, 
a w nim co to? Kwiatek? 
To przebiśnieg, a więc wiosna. 
Wiosna rządzi światem.
Na stodole w wielkim kole 
stoi biały bociek, 
a skowronek tuż nad boćkiem 
śpiewa słodko w locie.
A więc, skoro takie zmiany 
zachodzą na świecie, 
to na pewno przyszła wiosna, 
wiosna przyszła przecież!

 

Po przeczytaniu wiersza prosimy dziecko aby opowiedziało: Jakie znaki wiosny były wymienione w wierszu?

 

2. Zabawa ruchowa – Znak wiosny.

Do zabawy będziemy potrzebować: bębenek (można wykorzystać garnek i drewnianą łyżkę), obrazki przedstawiające kroplę wody, trawę, przebiśnieg, bociana, skowronka.

Znak_wiosny.pdf

 

Dziecko biega na palcach w ustalonym kierunku, zgodnie z rytmem wygrywanym na bę-
benku. Podczas pauzy w grze pokazujemy obrazek. Dziecko uważnie przygląda się temu, co jest na nim przedstawione, i wykonuje ruchy, np.:

kropla wody - kuca i puka opuszkami palców w podłogę,
trawa - unosi ręce w górę i porusza palcami dłoni, 
przebiśnieg - kuca, powoli wspina się na palce, powoli unosi dłonie w górę,
bocian - chodzi z wysokim unoszeniem kolan, prostuje ręce, uderza 
dłonią o dłoń i wypowiada sylaby: kle, kle,
skowronek - biega po sali w jednym kierunku i porusza rękami jak ptak skrzydłami.

 

Jeżeli nie mamy drukarki to możemy zamiast pokazywania obrazka mówić polecenia, pamiętajmy żeby najpierw pokazać co dziecko ma robić, gdy usłyszy wyraz trawa, a co gdy, usłyszy bocian itd.

3. Wiosenny masażyk – ćwiczenie o charakterze relaksacyjnym.

Rodzic siada w siadzie skrzyżnym na podłodze za dzieckiem, recytuje wierszyk, którego treść obrazuje na plecach dziecka – wykonuje masaż. Następnie może nastąpić zamiana ról i dziecko robi masaż rodzicowi.

Zaświeciło słoneczko - wykonujemy posuwiste okrężne ruchy na środku pleców dziecka,
ziemię powietrze ogrzewa - rozwartymi dłońmi wykonujemy faliste ruchy od lewej strony do prawej,
budzą się kwiaty, inne rośliny, pięknie kwitną drzewa - opuszkami palców rysujemy kontury kwiatów, całą powierzchnią lewej dłoni i prawej dłoni wędrujemy z góry do dołu pleców, rysując pień drzewa.
Cieszą się zwierzęta: delikatnie uderzamy pięściami,
niedźwiadki, lisy, zające - naciskamy całymi dłońmi, naśladując kroki niedźwiedzia, delikatnie uderzamy opuszkami palców wskazujących, naśladując bieg lisa, delikatnie uderzamy opuszkami wszystkich palców, naśladując skoki zająca,

wszystko się zieleni,w lesie i na łące a my idziemy na spacer, wesoło biegamy, skaczemy a kiedy wrócimy do domu - delikatnie, ruchem pulsacyjnym, uciskamy ramiona, wykonujemy ruchy okrężne całą powierzchnią dłoni, palcami wskazującymi obu rąk rysująemy ścieżkę, klepiemy dłońmi ramiona, stukamy opuszkami palców wskazujących 
na przemian: lewą ręką i prawą ręką,
malować wiosnę będziemy - przesuwamy rozwarte dłonie w różnych kierunkach.

4. Maszeruje wiosna- piosenka

Do zabaw ruchowych z dziećmi wykorzystujemy piosenkę 'Maszeruje wiosna", można ją znaleźć tutaj https://youtu.be/LFPthrmErcY. do zabawy przy piosence możemy wykorzystać apaszki, paski z bibuły.

 

 


 


Film  edukacyjny przedstawia zmiany zachodzące w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny. Jakie ptaki przylatują do Polski na wiosnę? Pierwsze wiosenne kwiaty. Pory roku w przyrodzie. Co to są bazie i kotki? Pracujące pszczoły. Film dla dzieci. Roztapiający się śnieg i lód na jeziorze. Oznaki wiosny.

https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY

 

1.Opowiadania Ewy Stadtmüller Marcowa pogoda.

 

– Niestety, znów mamy marcową pogodę – westchnęła pani, zapraszając swoją grupę do

zajęcia miejsca na „zaczarowanym dywanie”. – Może wiecie, dlaczego akurat ten miesiąc płata

nam takie figle?

– Bo jest złośliwy? – zaczął się zastanawiać Bartek.

– A może ma za mało siły, żeby pokonać zimę? – stanęła w obronie marca Joasia.

– Albo po prostu… lubi, kiedy ciągle coś się zmienia – wzruszył ramionami Adaś.

– Wyobraźcie sobie, że całkiem przypadkowo znalazłam odpowiedź na to pytanie – szepnęła

tajemniczo pani, otwierając grubą książkę z bajkami. – Posłuchajcie.

Zima już dawno powinna powędrować za siódmą rzekę i siódmą górę, a tu tymczasem

sypnęło śniegiem, a mróz ścisnął tak, jakby to był grudzień, a nie marzec.

– To niesprawiedliwe! – zdenerwował się deszcz. – Teraz miała być moja kolej! Wiosno!!!

Gdzie ty się podziewasz?

– Nie uważasz, kochana, że najwyższa pora oczyścić nieco atmosferę? – zamruczał basem

grzmot.

– Chętnie się przyłączę! – zawtórował mu wiatr.

– My też! – rozjaśniły się błyskawice. – Rozpętajmy wreszcie prawdziwą wiosenną burzę!

– Jestem gotów! – zawołał ochoczo grad.

– Poczekam, aż się wyszalejecie, i wtedy wyjdę na spacer – postanowiło słoneczko. – Uwielbiam

przeglądać się w kałużach i kropelkach deszczu, które jeszcze huśtają się na listkach.

Lubię, kiedy ptaszki, ćwierkając wesoło, suszą piórka, a dzieci biegają co sił, łapiąc na noski

pierwsze wiosenne piegi. Tylko… gdzie ta Wiosna?

– Witajcie, kochani! – rozległ się nagle wesoły, dźwięczny głosik. – Przepraszam za spóźnienie,

ale utknęłam w zaspie. Zaraz wszystko naprawimy. Kto pierwszy chce mieć dyżur?

– Ja!!! – zawołali wszyscy naraz.

– To niemożliwe – zmarszczyła brwi Wiosna. – Zrobi się straszny bałagan. Pogoda zwariuje,

a ludzie nie będą wiedzieli, jak się ubrać.

Deszcz, wiatr, grad i słońce poszeptały chwilę między sobą i zgodziły się, że każdy powinien

poczekać cierpliwie na swoją kolej. Niestety, jeszcze tego samego dnia deszcz nie wytrzymał

i wpadł w sam środek słonecznej pogody, po czym – zawstydzony – znikł równie szybko, jak się

pojawił. Inni natychmiast zaczęli go naśladować i zanim Wiosna zrobiła z tym porządek, minął

cały marzec.

– To dlatego marcowa pogoda ciągle się zmienia – zrozumiała wreszcie Ada.

– Ludzie wiedzą o tym i dlatego na wszelki wypadek ubierają się na cebulkę – uśmiechnęła

się pani – a wasze mamy dają wam do przedszkola pelerynki i parasole, nawet gdy rano jest

ładnie.

– O, chyba wygrywa słoneczko! – zauważyła Ola, zerkając przez okno.

 

2. Rozmowa na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:

−− O czym była bajka?

−− Co to znaczy: ubierać się na cebulkę? Dlaczego powinniśmy się tak ubierać w marcu?

Rodzic zapoznaje dziecko  z przysłowiem "W marcu jak w garncu".

Rozmawia z dziećmi na temat jego znaczenia.

 

3.Zabawa ruchowo-rytmiczna – Jakie odgłosy wydaje deszcz?

Dziecko wspólnie z rodzicem  wypowiadają rymowankę Iwony Fabiszewskiej:

 

Plim, plim, plam – uderzają palcami o podłogę,

lecą krople z nieba. opuszczają powoli ręce, poruszając jednocześnie palcami,

Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,

więcej ich nie trzeba. uderzają dłońmi o kolana,

Plim, plim, plam – uderzają palcami o podłogę,

na słońce czekamy-  klaszczą w dłonie,

Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,

dość już deszczu mamy-  układają dłonie na kolanach.

 

4. Jak dzieci zimę żegnały.

Rodzic czyta wiersz  Krystyny Datkun-Czerniak „Czekam na wiosnę.”

Dość mam sanek,

nart i śniegu.

Chcę już w piłkę grać!

Po zielonej trawie biegać!

W berka sobie grać!

Dość mam chlapy i roztopów,

szarych, smutnych dni.

Przybądź, wiosno, jak najprędzej,

rozchmurz niebo mi.

Przynieś kwiaty, promień słonka,

zieleń liści, ptaków śpiew.

Niech zadźwięczy pieśń skowronka.

Przybądź, proszę cię!

Rozmowa na temat wiersza.

Pytania:

O co prosiła autorka wiersza?

Dlaczego tęskniła za wiosną?

Dlaczego chciała, aby odeszła już zima?

 

4. Praca plastyczna Bazie w wazonie.

Kolorowa kartka z bloku technicznego, wycięta z papieru sylweta wazonu.  brązowa plastelina, wata, klej.

Dziecko przykleja wazon na kartce. Następnie z brązowej plasteliny toczy cieniutkie wałeczki – gałązki – i nanosi  je na kartkę. Z waty białej plasteliny formują małe kuleczki i przyklejają je na gałązkach. Można też wykorzystać pestki dyni. Rodzic zwraca uwagę na sposób  rozmieszczenia bazi na gałązkach(naprzemienny).