Aktualności


Dzisiaj jest: Czwartek
22 Października 2020
Imieniny obchodzą
Abercjusz, Filip, Halka, Kordula,
Kordelia, Przybysława, Sewer

Do końca roku zostało 71 dni.
Zodiak: Waga

 

Obraz znaleziony dla: zabawa w żaby i bociany-a Świrszczyńska

Witamy was we wtorek 5.05.2020 roku.

1.Oglądanie widokówek, zdjęć, albumów o Zielonej Górze.

Możemy skorzystać również z internetu. Próby rozpoznawania miejsc i ich nazywanie.

2. Zabawa orientacyjno - porządkowa z poniedziałku ,,Dzieci do domu, dzieci na space,,

3. Idź do przodu, do tyłu, w bok, poruszanie się pod dyktando rodzica.

Dziecko porusza rękami według poleceń rodzica.

- Podnieś ręce do góry.

- opuść ręce w dół.

- Wyciągnij ręce do przodu.

- Przenieś ręce do tyłu.

4. Zabawa ,,Poruszaj się według polecenia,,

Rodzic ustawia pojemniczek np z cukierkiem. Dziecko stoi daleko od pojemnika.

Rodzic mówi np. Wykonaj jeden krok do przodu, dwa kroki w prawą stronę, jeden w lewo itp.

Dziecko idzie tak długo pod kierunkiem rodzica, aż dojdzie do pojemnika.

Można powtórzyć zabawę kilka razy. Na koniec zabawy rodzic częstuje dziecko cukierkiem.

5. Budujemy z klocków według instrukcji np. przygotuj trzy zielone klocki,

dwa czerwone, cztery żółte, pięć niebieskich, można również określać wielkość


Gdy dziecko wykona to zadanie budujemy razem z nim domek.

6. Zabawy oddechowe z rurkami do napojów, dmuchamy na piórka, watę,

strzępki papieru. oddechy mają być krótkie i długie.

7. Budujemy na dywanie płaski domek z rurek do picia, możemy je przycinać.

Miłej zabawy.


 


 

Witamy Żabki w poniedziałek 4.05.2020


Temat tygodnia "Polska mój dom".


1. Układanie sylwety swojego domu z klocków, opowiadanie o jego wyglądzie.


2. Słuchanie rymowanki o domach zwierząt.

Ślimak mieszka w muszli,

w kupce liści - jeż

Myszka mieszka w norce.

bocian w gnieździe. Wiesz?

Pszczółka mieszka w ulu,

w budzie mieszka pies.

Każdy ma swój domek.

Jaki ty masz? Wiesz.


3. Zabawa ruchowa "Dzieci na spacer, dzieci do domu".


Wyznaczmy miejsce domku w pokoju, a na dywanie rozkładamy pluszaki,

albo poduszeczki. Na hasło - dzieci na spacer, dziecko wychodzi z domku

i spaceruje pomiędzy poduszkami, jak usłyszy komendę - dzieci do domu,

to szybciutko dziecko musi się znaleźć w swoim domku. Zabawę powtarzamy kilka razy.


4. słuchanie wiersza M. Głogowskiego "Rysunek".

To jest mój dom,

słońce mieszka w nim,

a z komina leci w niebo

kolorowy dym.

To jest mój dom

Wśród zielonych drzew.

Tuż za progiem odpoczywa

Azor, wierny pies.

Na parkanie schną

gliniane garnki dwa,

w oknie stoi mama,

a na strychu jestem ja.

To jest mój dom,

popatrz tylko sam,

ile tego rysowania mam.

Rozmowa na temat wiersza.

Wyjaśnianie niezrozumiałych słów i zwrotów: strych, parkan, słońce mieszka w nim.

Wspólne z rodzicami rysowanie domu z wiersza, kolorowanie go.


5. Rozcięcie rysunku na kilka prostych do ułożenia części,

następnie układanie domku przez dziecko, w razie potrzeby pomoc rodzica.


6. Zabawa orientacyjno - porządkowa "Dzieci na spacer - dzieci do domu".


7. Spacer z dzieckiem po okolicy, oglądanie domów, opisywanie jak wyglądają, czym się różnią.


Pozdrawiamy i życzymy Wam miłej zabawy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZWARTEK 29.04.02

 

KRÓL I KRÓLOWAZobacz obraz źródłowy

  • Kolorowanie  rysunku korony wg własnego pomysłu.

https://www.bing.com/images/search?q=korona+kr%c3%b3lewska%2ckolorowani+dla+dzieci&qpvt=korona+kr%c3%b3lewska%2ckolorowani+dla+dzieci&FORM=IGRE

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza,, Jestem postacią’’

Dokładny opis zabawy w dniu poprzednim.

  • Ozdabianie strojów na rysunkach postaci.

 

https://www.bing.com/images/search?q=pos%c4%87+kr%c3%b3la+i+kr%c3%b3lowej+kolorowanki+dla+dzieci&qpvt=pos%c4%87+kr%c3%b3la+i+kr%c3%b3lowej+kolorowanki+dla+dzieci&FORM=IGRE

Aby ozdobić wybraną sylwetę można wykorzystać dowolne materiały plastyczne(farby ,kredki, krepa, wycinaka, tkaniny, cekiny itp.)

Po skończonej pracy dziecko nadaje imię swojej postaci.

W imieniu wyklaskując wyodrębnia sylaby i podaje ich ilość.

Np. Rozalinda   Ro-za-lin-da  4-sylaby

 

  • Zabawa z elementem pantomimy- ,,Tak chodzą król i królowa’’

Dziecko bierze za rękę rodzica i chodzą po pokoju- komnacie

- dostojnie z lekko uniesionymi głowami, tak jak robią to król i królowa.

  • Rozmowa na temat królów i królowych ze znanych baśni.

-Jak był ubrany król, którego znasz z baśni?

-co miał na głowie?

-Jak wygląda królowa?

-Kto zawsze otacza króla i królową?

-Gdzie mieszkała para królewska?

 

  • Zabawa konstrukcyjna ,,Budujemy zamek’’

Budowlę można wykonać z dowolnie wybranych przez siebie klocków lub

z kartonów, krzeseł, stołu, koców, tkanin itp.

 

https://www.bing.com/images/search?q=jak%20zbudowa%C4%87%20zamek%20z%20lego&qs=AS&form=QBIR&sp=5&pq=jak%20zbudowa%C4%87%20zamek&sk=AS4&sc=7-18&cvid=3767EE1CDA99462F99B638AB4A9A6995

 

https://kreatywnamama-kreatywnedziecko.blogspot.com/2015/04/jak-zamienic-kawaek-kartonu-w-zamek.html

 

https://img.myloview.pl/fototapety/bajkowy-zamek-wyobraznia-dzieci-ilustracja-wektora-plaski-krajobraz-z-zielonych-drzew-trawa-sciezki-kamienie-i-chmur-400-51706442.jpg

 

ŚRODA -29.04.02

TEATRZYK W DOMU

  • Zabawa ,,Domki dla krasnala’’

R- rozkłada na podłodze 4 okręgi z taśm lub wstążek , przy każdym układa klocki:

jeden, dwa, trzy  lub cztery. Przy nagraniu rytmicznej melodii dziecko-krasnoludek

biega na paluszkach, podskakuje, zręcznie omijając okręgi- domki. Gdy muzyka milknie,

wybiera domek z ilością klocków odpowiadającą wypowiedzianej liczbie przez rodzica np.

R- mówi trzy, D-krasnoludek- wybiera domek z trzema klockami itd.

Jeśli nie znamy tego przedszkolnego ,,szlagieru’’, korzystamy z pomocy:

https://www.bing.com/videos/search?q=piosenka%2c%2cMy+jeste%c5%9bmy+krasnoludki&qpvt=piosenka%2c%2cMy+jeste%c5%9bmy+krasnoludki&FORM=VDRE

D śpiewa wspólnie z R oraz inscenizuje piosenkę ruchem.

  • Słuchanie opowiadania. Frączek ,,Jaskiniowiec’’

Rozmowa na temat teatrzyków dla dzieci

-Czy byłeś(aś) w teatrze na przedstawieniu dla dzieci?

-Kto tam występował-lalki czy aktorzy?

-czy podobał ci się teatrzyk?

Słuchanie opowiadania

 



A. Frączek „Jaskiniowiec”

- Mamo, mamo, dzisiaj w przedszkolu był jaskiniowiec! Calusieńki zielony!

Machał skrzydłami, ryczał i rozdawał cukierki! – Szymek wyrecytował jednym tchem.

 

-Jaskiniowiec…? – nie mogła uwierzyć mama. – Zielony!?

- Tak! Najprawdziwszy zielony jaskiniowiec! Grzecznie się nam przedstawił:

na nazwisko ma Wawelski, a na imię nie uwierzysz, mamo! Na imię ma Smok!

Strasznie dziwne to imię, prawda? I wiesz co? On mieszka w jaskini! Fajnie, prawda?

Ciekawe, czy ma tam telewizor. I traktorek? I klocki? I…

– A skąd ten jaskiniowiec wziął się w waszym przedszkolu? – chciała wiedzieć mama.

– Jak to skąd? Pani dyrektor go zaprosiła! – Szymek miał na wszystko gotową odpowiedź.

– Najpierw, biedak, trochę chyba się nas bał, ukrył się w sali do rytmiki

za taką wielką zasłoną i nie chciał wyjść. Dopiero kiedy wszyscy usiedliśmy

na materacach z nogami splecionymi na kokardkę, a buziami zamkniętymi na kluczyki,

i gdy na sali zrobiło się całkiem cicho, jaskiniowiec wysunął zza zasłony swój zielony nochal.

Obejrzał nas sobie dokładnie i stwierdził chyba, że nie wyglądamy groźnie,

bo przestał się bać i wyszedł zza zasłonki. Mamusiu, mówię ci, jaki on był olbrzymi!

Taki olbrzymi, że gdyby zechciał, to nawet barana mógłby połknąć

jednym kłapnięciem. Ale nie zechciał, na szczęście! A wiesz, co ten jaskiniowiec

jada najchętniej? Krówki! Nie, no przecież nie te łaciate! Jaskiniowiec pożera

mleczne krówki, takie w kolorowych papierkach. I papierki też pożera.

Mamusiu, mówię ci, jak on głośno ryczał! A jak już skończył ryczeć,

to wszyscy bili mu brawo. Jaskiniowiec chyba bardzo lubi oklaski, bo nisko się nam kłaniał i rozdawał cukierki. Krówki, oczywiście. Trochę się bałem tych jaskiniowych

cukierków, ale Jacek migiem zjadł swoją porcję i nic mu się nie stało,

więc ja też się odważyłem. Mniam, cukierki były pycha!!! J

ak myślisz, mamo, to chyba wielka frajda być takim jaskiniowcem?

 

Rozmowa na temat opowiadania.

-Kim był jaskiniowiec?

-Co robił?

-Jak się nazywał?

R- wyjaśnia, ze ten jaskiniowiec to aktor przebrany za smoka wawelskiego

może też opowiedzieć dziecku o smokach.

  • Zabawa ruchowa ,,Jestem smokiem’’

Dziecko improwizuje ruchem i głosem zachowanie smoka.

  • Układanie z figur geometrycznych sylwety krasnoludka lub smoka.

https://www.superkid.pl/wycinanki-do-drukowania-ukladanki-z-figur

 

https://chomikuj.pl/karsoc13/dla+dzieci/do+druku/figury+geometryczne


 

 

 

 

WTOREK  28.04.02

PRZYJĘCIE U LALEK

  • OGLADANIE ILUSTRACJI

przedstawiających różne bajki, odgadywanie tytułów  i  nazywanie postaci

(w oparci o książki z domowej biblioteczki dziecięcej).

  • ZABAWA RUCHOWO NASLADOWCZA - ,,Jestem  postacią’’

R- naśladuje głosem i ruchem-postać z bajki

D- odgaduje

  • PODWIECZOREK  U LALEK- ĆWICZENIA MATEMATYCZNE

R i D przygotowuje lalki do zabawy, jeśli jest to chłopiec i nie ma lalek,

wcześniej przygotowuje sylwety różnych lalek mogą być narysowane ,

D-usadza je na krzesłach lub na sofie,przelicza je.

R- podaje imiona lalek, opisuje ich wygląd,

D- wskazuje odpowiednie lalki.

Np. R.- mówi, że lalka o żółtych włosach i niebieskiej sukience to Lena,

a lalka w sukience w czerwone kropki i w kapeluszu to Amelka.

D. kładzie przed każda lalką talerzyk i sprawdza czy wystarczy talerzyków dla każdej lalki.

R- pyta-czy lalek i talerzyków jest tyle samo?

D- stawia przed każdą lalką kubeczek. Sprawdza ,czy wystarczy kubeczków dla każdej lalki.

R -czy lalek i kubeczków jest tyle samo?

Tak samo postępują z łyżeczkami , babeczkami ……

  • ZABAWA ,,Z LALKĄ NA SPACER’’

R- teraz zabierz swoją lalkę na spacer.

D-ubiera samodzielnie lalkę dostosowując garderobę do pory roku.

Spaceruje z nią po mieszkaniu improwizując spacer po parku i zabawę na placu zabaw.

Po powrocie zdejmuje z niej wierzchnie okrycie.

Rozmowa

R.- Do czego służą lalki?

-Czy w teatrze też można je spotkać?

https://www.bing.com/videos/search?q=lalki+teatralne&qpvt=lalki+teatralne&FORM=VDRE



PACYNKI-nakładane na dłoń aktora

Zobacz obraz źródłowy





KUKIEŁKI-poruszane przy pomocy patyka

http://www.e-teatr.pl/pl/zdjecia/lalki/lalki-jarocin.jpg

JAWAJKI-poruszane przy pomocy kołka umocowanego w tyle głowy lalki

PONIEDZIAŁEK 27.04.02

MOI DRODZY W TYM TYGODNIU ZAPRASZAM WAS DO ZABAWY W TEATR

 

  • ZABAWA KSZTAŁTUJACA POJECIA ZWIAZANE Z ODLEGŁOSCIĄ

R- rodzic

D-dziecko

I wariant

R- rozmieszcza klocki w dość krótkich odstępach wzdłuż wyznaczonej trasy.

D -idzie wzdłuż trasy stawiając stopy na przemian obok napotkanych klocków.

II wariant

-  klocki rozmieszczone są w nierównych odstępach, bardzo różnych

III wariant

- odstępy są najpierw krótkie a później długie.

  • TEATRZYK NA PODSTAWIE WIERSZA A ŚWISZCZYŃSKIEJ

,,ZABAWA W ŻABY I BOCIANY’’

R- przygotowuje sylwety żab i bociana przykleja je do patyczków np. do szaszłyków albo do kredek.

Poruszając sylwetami, inscenizuje utwór.

D-ogląda teatrzyk.

https://www.youtube.com/watch?v=XiRJqrLjCRY



Żaby (skaczą): Idzie żabka na spacerek ,
gdzie słoneczko i wiaterek.
Skacze żabka – skik, skik, skik!
Nie dorówna żabce nikt.

Bocian (kroczy wolno, kiwając głową):
Idzie bocian na spacerek,
gdzie słoneczko i wiaterek.
Mówi bocian: kle, kle, kle!
Wszystkie żabki złapać chcę!

Żaba I: Siostro żabko, kto to chodzi?

Żaba II: To pan bocian w trawie brodzi.

Żaby (uciekając): Uciekajmy, hyc, hyc, hyc!
Nie zobaczy bocian nic!

Bocian: Próżno bocian żabek szuka,
Próżno długim dziobem stuka.

Żaby: Choć tu żabek cały tłum,
nic nie znajdziesz - kum, kum, kum!

Bocian (idzie za głosem żab, które tymczasem uciekają już gdzie indziej)

Tu słyszałem gdzieś kumkanie,
tutaj bocian was dostanie.

Żaby ( uciekają dalej):
Choć tu żabek cały tłum,
nic nie znajdziesz - kum, kum, kum!

Bociek (ze strapioną miną):
Nic nie znajdę. To ci los!
Ze zmartwienia zwieszam nos.
Kle, kle, kle!

ROZMOWA NA TEMAT UTWORU
- Czy podobał wam się teatrzyk?
- Kto wystąpił w nim?
- Jak myślicie, dlaczego bocian nie złapał żab?
- Jakie głosy było słychać na wiosennej łące?

INSCENIZOWANIE UTWORU PRZEZ DZIECKO.

R- Czyta tekst,

D-Porusza sylwetami żab i bociana

  • ZABAWA RUCHOWA „ŻABY I BOCIAN”
    R- układa ze skakanek na środku sali koło - staw.

D – żabka zakłada na głowę opaskę z sylwetą żaby.

R - podejmuje rolę bociana, przy powtórzeniu zabawy podejmuje ją dziecko.

D-swobodnie skacze po łące (pokojui), naśladując skoki żaby, gdy usłyszą klekot bociana

szybko wskakują do stawu. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

 

  • ZABAWA W ZIELONE

W pokoju zgromadzone są w miejscu zajęć różne zielone przedmioty,

 

żeby dziecko mogło je swobodnie dotknąć podczas wyliczanki:
R- Grasz w zielone?
D- Gram!
R- Masz zielone?
D- Mam!
Zabawę powtarzamy kilka razy, dzieci starają się dotknąć za każdym razem coś innego.



PRACA PRZY STOLIKU-KOLOROWANIE KREDKAMI ŚWIECOWYMI SYLWETY ŻABY NA ZIELONO.

Obraz znaleziony dla: Żabka-kolorowanka dla dzieci

 

 

 

 


 

 


 

 

 

24. 04 2020 - piątek  "Nie niszczymy roślin"

1. Zabawa - "Pokaż taki sam kwiatek"

Rodzic przygotowuje po dwa takie same kwiatki, daje dziecku po jednym z każdej pary.

Pozostałe kwiatki rozkłada w rożnych miejscach pokoju. Zadaniem dziecka jest odnalezienie

takiego samego kwiatka do pary. Wszystkie kwiatki są w takim samym kolorze,

różnią się kształtem lub wzorem.


2. Zabawa ruchowa "Fruwające motyle"

3. Rozmowa na temat ochrony kwiatów.

- Czy możemy zrywać wszystkie kwiaty?

- Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?

- Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć?

Rodzic wyjaśnia dziecku, że są kwiaty i zwierzęta, których jest bardzo mało,

i grozi im wyginiecie. okazy te można wyszukać w internecie i pokazać kilka dziecku.

To znaczy, że są one pod ochroną i za zrywanie grozi kara.

- Dlatego gdy widzicie poza ogrodem kwiaty, których nie znacie, to nie zrywajcie ich.

Oglądajcie je i wąchajcie.

4. Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza M. Konopnickiej "Czy Agata kocha się w kwiatach"

(potrzebujemy sylwety dziewczynki, wiewiórki,  wróżka, dwoje dzieci, kwiatki).

AGATA

Jestem sobie Agatka, strasznie kocham się w kwiatkach.

Gdy tylko zakwita kwiatuszek, zaraz go zerwać muszę.

Zerwę, co tylko spotkam: o tu dzwonek, tu stokrotka,

tulipanek...

Uwiję z nich sobie wianek.

Jaka piękna okolica, ja kwiatkami się zachwycam. (kuka kukułka).

Kukułeczko czego szukasz? Co dobrego mi wykukasz? (kukułka kuka pięć razy).

O, ładnie mi wykukałaś, w szkole piątki będę miała.

WIEWIÓRKA:

Wiewióreczka hopsasa! Po gałązkach wciąż hasa!

Pięknie i gładko, poskacz ze mną Agatko!

AGATKA:

Hopsasa dookoła - przeszkadzają mi te zioła.

(wyrzuca kwiatki)

Buch!Ten bukiet na trawę. Z wiewiórkami się zabawię.

WIEWIÓRKA I AGATA:

Hop, wiewiórko, hyc z Agatą.

O, my na to jak na lato.

Hopsasa, z prawa, z lewa,

słońce świeci, szumią drzewa. (wybiegają).

WRÓŻKI:

Wędruję po leśnych dróżkach, to ja leśna wróżka.

Mam z liści kapturek, płaszczyk z ptasich piórek, włosy z mchów i porostów, a las kocham po prostu.

Hej, hej. A któż to zerwał i rzucił na ziemię kwiaty?

Więdną!

Nie wiecie czyja to sprawka ?

DZIECI:

Agaty!

WRÓŻKA:

A to się popisała mala osoba, przyszła do lasu kwiaty rabować.

Poniszczyła, połamała wszystkie kwiaty! My nie chcemy tej Agaty!

Kto powie, czy ta Agata naprawdę kocha się w kwiatach?

DZIECI:

Nie.....

WRÓŻKA:

Bo ja myślę, że to wielka roślin niszczycielka!

Może ktoś włoży te kwiaty do wody?

DZIECI:

My je weźmiemy do kącika przyrody!


5. Rozmowa na temat teatrzyku.

- Czy Agata naprawdę kochała się w kwiatach?

- Jak nazwalibyście Agatę?

- Czy z kwiatami i innymi roślinami postępuje się tak, jak to zrobiła Agata?


6. Zabawa muzyczno - ruchowa "Taniec kwiatów"

przy dowolnej spokojnej muzyce rodzic i dziecko tańczą swobodnie z kwiatkami w dłoniach.


7. Słuchanie rysowanego wierszyka.

Najpierw rodzic nowi wierszyk i rysuje kwiatek. Potem samodzielnie próbuje zrobić to samo dziecko.

NAJPIERW KOŁO, NA NIM PŁATEK,

DRUGI PŁATEK, TRZECI PŁATEK, CZWARTY PŁATEK,

JESZCZE KRESKA - ŁODYGA - I JEST KWIATEK.

Miłej zabawy żabki.


 

 

23.04.2020 czwartek.

 

Uczymy się segregować śmieci.

1. Rodzic przygotowuje dwa worki na śmieci, jeżeli jest to możliwe, to żółty i niebieski,

albo oznacza worki karteczką w odpowiednim kolorze.

Rozsypuje na podłodze plastikowe butelki, woreczki z tworzywa,

stare gazety, papierowe torebki, itp.

Uczymy dziecko segregowania śmieci do odpowiednich worków.


2. Zabawa przy piosence "Żabie kroki" (patrz środa).

3. Krótka rozmowa na temat segregowania śmieci.

Rodzic pokazuje dziecku dwa worki, które wcześniej zostały wypełnione

posegregowanymi śmieciami. Wyjaśnia dziecku, ze z odzyskanego papieru można

otrzymać papier, np. na pudełka do butów, papier toaletowy, a z butelek tworzywo na pojemniki.

Można wybrać się z dzieckiem na spacer w miejsce, gdzie stoją jeszcze

inne pojemniki na segregację śmieci, np. zielony na kolorowe szkło,

biały na białe szkło, zielony na pozostałe odpady.


4. Pogadanka z dzieckiem o tym jak by wyglądał świat, gdybyśmy rzucali

śmieci obok siebie, a nie do pojemników.


5. Nauka wyliczanki "ŚLIMAK"

ŚLIMAK, ŚLIMAK POKAŻ ROGI,

DAM CI SERA NA PIEROGI.

JAK NIE SERA, TO KAPUSTY,

OD KAPUSTY BĘDZIESZ TŁUSTY.


Pokazywanie, jak porusza się ślimak.

Rysowanie ślimaczków palcem w powietrzu, na stole, na ścianie,

na szybie itp. Następnie rysowanie ślimaczków różnymi piszącymi przyborami

na dużym formacie kartki.

6. Pozwólmy dzieciom bawić się samodzielnie, niech to one, a nie nie rodzic

będzie inicjatorem zabawy. Powodzenia.


22. 04 2020 - środa

ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ ZABAWY.


1. Zabawa ''Rób i mów"Rodzic wypowiada krótkie zdania i wykonuje ruchy

w odpowiednim tempie, dziecko powtarza słowa i naśladuje ruchy.

Np. Piotruś idzie wolno. Robert głośno klaszcze. Julka przeskakuje przez klocki.


2. Powtarzamy wczorajszą zabawę "Fruwające motyle".


3. Ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne.

Dziecko przy dźwiękach jakiegoś instrumentu perkusyjnego spaceruje po pokoju.

Podczas pierwszej przerwy tworzy z rodzicem kółeczko, podczas drugiej rząd.


4. Słuchanie piosenki "Żabie kroki" (Śpiewające Brzdące - YouTube)

Rozmowa na temat

- Jakie zwierzątka tańczyły na łące?

- Jakie odgłosy wydają te zwierzątka?

- Co by było, gdyby nie było ptaków i żab?


5. Zabawa przy piosence.

Rodzic jest bocianem, dziecko żabką i wspólnie naśladują ruchy bociana

i żaby podczas ich tańca. Możemy nauczyć się słów refrenu i śpiewać wspólnie z dzieckiem.


6.Rodzic w ramach swoich możliwości wycina, kopiuje lub drukuje z internetu sylwetę

żabki i bociana. Dziecko może pokolorować zwierzątka

(zwracamy uwagę na sposób trzymania kredki, by był prawidłowy,

by nie utrwalać złych nawyków). Piórka bociana możemy zrobić z pociętej bibuły. Miłej zabawy.




 



 

21.04.2020 - wtorek

1. Porządkowanie klocków.

Segregowanie wspólnie z dziećmi różnego kształtu klocków

2. Zabawa ruchowa z elementami dramy "Smutne drzewko, wesołe drzewko"

( zabawa z poniedziałku).

3. Kolorowe motyle - ćwiczenia matematyczne.

utrwalenie nazewnictwa kolorów (prosimy o przygotowanie następujących motyli

- żółtego, niebieskiego, białego i pomarańczowego, możemy je wcześniej z dzieckiem pokolorować).

Rodzic opowiada o motylkach, które pojawiły się nad łąką. Dziecko układa motylki wg kolejności.

NA ŁĄCE BUDZIŁO SIĘ ŻYCIE. ZAKWITAŁO CORAZ WIĘCEJ KWIATÓW,

ZWIERZĘTA OPUSZCZAŁY SWOJE ZIMOWE KRYJÓWKI I CIESZYŁY SIĘ

PROMIENIAMI SŁOŃCA. POWRÓCIŁY PTAKI. NAD KWIATAMI FRUWAŁY

MALE ZWIERZĘTA - OWADY. STOKROTKĘ, KTÓRA WYCIĄGAŁA KWIAT

DO SŁOŃCA, NAJPIERW ODWIEDZIŁ ŻÓŁTY MOTYL ZWANY CYTRYNKIEM.

POTEM - PIĘKNY NIEBIESKI MOTYL Z RODZINY MODRASZKÓW.

USIADŁ NA STOKROTCE, SKOSZTOWAŁ NEKTARU I ODFRUNĄŁ.

KOLEJNYM GOŚCIEM BYŁ BIAŁY MOTYL Z CIEMNYMI PLAMKAMI

- BIELINEK KAPUSTNIK, ZWANY TAK Z POWODU JEGO CZĘSTEGO

ODWIEDZANIA ZAGONÓW KAPUSTY; NA KTÓREJ CHĘTNIE SKŁADA JAJECZKA.

GDY DZIEŃ SIĘ POWOLI KOŃCZYŁ, POJAWIŁ SIĘ JESZCZE JEDEN MOTYL

- POMARAŃCZOWY- O DZIWNEJ NAZWIE CZERWOŃCZYK DUKACIK.

4. Liczenie motyli., określanie w jakim kolorze jest pierwszy, drugi...czwarty motyl.

5 Zabawa sylwetami motyli.

Ustawianie motyli wg siebie np. nad sobą, przed sobą, obok, nisko, wysoko.

6. Zabawa orientacyjno - porządkowa 'Fruwające motyle".

Dziecko tańczy z motylkami w rytm walczyka, rodzic określa kolor motylka, z którym dziecko zatańczy.

7. Układanie sylwet motyli wg. podanego rytmu. Należy przygotować po kilka motylków jednego koloru.

Rodzic układa na dywanie np.motyl czerwony, motyl zielony, motyl czerwony,

dziecko układa dalej szereg, do momentu wykorzystania motyli danego koloru.

W drugim szeregu wykorzystujemy inne kolory.

Życzymy wesołej zabawy.


 

 

20 kwiecień 2020r.

 

Pozdrawiam nasze wszystkie żabki.

 

W tym tygodniu spróbujemy porozmawiać o pięknie i ochronie naszej przyrody.


1. Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda ilustrowane książeczki pokazujące piękno naszych pól,

łąk, parków i lasów. Obrazy można też wyszukać w internecie.

Rozmowa z dziećmi o ty jak wygląda las do którego ludzie przywożą śmieci,

jak czują się zwierzęta w swoim "domu". Czego nie powinniśmy robić w lesie.


2. Dowolny taniec dziecka albo dziecka z dorosłym przy piosence dla dzieci 'Las" - Śpiewanki, szukajcie na YouTube.

Słuchanie wiersza S.Kraszewskiego "ŚMIECIU PRECZ".


Kiedy rano słońce świeci,

Wybiegają na dwor dzieci.

Miotły, szczotki w rękach mają,

Bo podwórko zamiatają!

Tu papierek od cukierka,

Tam po soku jest butelka,

Ówdzie puszka po napoju

I pudełko. Może twoje ?

Żyć nie można w bałaganie,

Więc się bierzmy za sprzątanie.

Zmykaj śmieciu do śmietnika.

Bałaganie, brudzie znikaj.

 

3. Rozmowa na temat wiersza.

- Co robią rano dzieci?

- Co trzeba robić, żeby nie było zaśmieconych miejsc?

- Czego jeszcze nie powinno się robić "przyrodzie"?

(naprowadzamy dziecko podając konkretne sytuacje, np. nie łamiemy gałęzi, nie zrywamy kwiatów z klombów.


4. Zabawa ruchowa z elementami dramy "Smutne drzewko, wesołe drzewko"

Dziecko razem z rodzicem porusza się po pokoju przy dźwiękach jakiegoś instrumentu perkusyjnego.

Podczas przerwy w grze wcielają się w rolę drzewka, któremu ktoś połamał gałązki,

ponacinał korę - pokazują miną, postawą ciała jak czuje się drzewko.

Potem następuje muzyka i poruszamy się w dowolny sposób.

Podczas przerwy w grze pokazują, jak się czuje drzewko, o które dba ogrodnik, które sobie radośnie rośnie.

Już dziś możemy się wybrać z dzieckiem do lasu lub parku podziwiać piękno przyrody, posłuchać ptaszków.


5. Rysowanie prostych szlaczków na tackach np. z piaskiem, ryżem, cukrem itp.

Rodzic na swojej tacce może pokazać sposób rysowania, dziecko na swojej naśladuje.

- rysujemy koło, kilka razy po śladzie, potem kreski promyki, mówiąc


:KÓŁECZKO, KÓŁECZKO, BĘDZIE Z CIEBIE SŁONECZKO.

- JEDEN ŁUK, DRUGI ŁUK - ABY LISTEK POWSTAĆ MÓGŁ.


Można wymyślać różne inne kształty, rodzice dajcie szansę dzieciakom, one mają świetne pomysły.

Miłej zabawy.


 

PIĄTEK

GWAR W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE.

  • ODGADYWANIE ZAGADEK

Zagadka o krowie

Dobre ma zwyczaje,
ludziom mleko daje.

Zagadka o kurze

Po podwórku sobie chodzi
i kurczęta żółte wodzi.

Zagadka o kogucie

W każdej wsi jest taki budzik.
Który co dzień wszystkich budzi.

Zagadka o świni

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana.

Zagadka o kozie

Beczy i potrząsa bródką,
chce się dostać do ogródka.
Gdzie kapusta i sałatka.
Och, nietrudna to zagadka!

Zagadka o gęsi

Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z dziatwą?
Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga!

Zagadka o koniu

Szybko biega, rży i parska.
Na śniadanie - owsa garstka.
Potem w stajni grzecznie stoi.
Czeka, aż go ktoś napoi.
Ty odważnie podejdź doń,
bo to jest po prostu …



  • SŁUCHANIE WIERSZA H.

Pasą się gąsiątka pod wierzbą nad rowem

Takie żółte i puchate jak kotki wierzbowe.

Odpowiedz na pytania:

  • Co to za zwierzęta nazwijcie je

  • Gdzie można je zobaczyć?

  • Czy była  zagadka o gęsi?

  • Czy gąsiątko przypomina Ci swoim wyglądem jakieś inne zwierze?

Gąsiątko, Pisklę, Gęś, Puszysty, Wiosna, Zwierząt

  • ZABAWA RUCHOWA

Dziecko przy dźwiękach dzwoneczka lub innego instrumentu zamienia się we wskazane zwierze

z zagrody wiejskiej naśladując je- chód i głos.

  • SŁUCHANIE OPOWIADANIA Z MASAŻYKIEM RELAKSACYJNYM

Dziecko słucha opowiadania, kładzie się na brzuchu a rodzic wygrywa na jego plecach słyszaną opowieść.

R- rodzic

D-dziecko

Wyobraźcie sobie, że jesteście na wiejskim podwórku. Jest wiosenny dzień na wsi.

Nadchodzi czas karmienia zwierząt. Na podwórku pojawia się gospodyni(

R- palcami przebiera po plecach D)

Po powrocie nalewa świniom jedzenie do koryta.(R- uderza czterema palcami obu rąk w plecy R) .

Następne są konie, które spokojnie czekają na swoje siano i owies.

(R- uderza na przemian  palcami raz jednej dłoni raz drugiej).

Pozostał już tylko drób: kury, kaczki, indyki, i gęsi, które otoczył gospodynię rozsypującą ziarno.

Zaczęło się dziobanie ziarna. (R- uderza palcem wskazującym po całych plecach).

Można odwrócić role na zasadzie:

Dziecko masuje, natomiast rodzic leży na brzuchu i opowiada ,można improwizować.



  • LEPIENIE Z PLASTELINY ZWIERZATKA Z ZAGRODY WIEJSKIEJ

 

https://1.bp.blogspot.com/-1KgrraiQa6s/V1sBcgT23_I/AAAAAAAAfHc/NQf4SneAYFUJKXgtm4jDQir3WrPUKX-ewCKgB/s1600/DSC09563.JPG

JAK ULEPIĆ ŚWINKĘ Z PLASTELINY-MAMO, TATO POMÓŻCIE

https://www.youtube.com/watch?v=My7GZeneW2E

 

 

 


 

 

CZWARTEK

  • ZABAWA NA ROZRUSZANIE

I wariant zabawy

Odgadywanie odgłosów zwierzęcych z wiejskiego podwórka-

kaczki, kury, krowy, konia,, barana, kozy.

Rodzic- naśladuje, dziecko- odgaduje.

 

II wariant zabawy

Naśladowanie ruchem i głosem zwierząt z wiejskiego podwórka-

kaczki, kury, krowy, konia,, barana, kozy.

Rodzic- wybiera zwierze, dziecko-naśladuje i odwrotnie.

Dziecko -wybiera zwierz, rodzic-naśladuje.

 

  • O KURCZĄTKU I KWOCE

Posłuchaj i odpowiedz

 

Malutka, żółta kuleczka,
co właśnie wyszła z jajeczka
i pod kury skrzydełkami
posila się ziarenkami.

 

Brzydkie kurczątko?

Obejrzyj sobie kwokę wysiadującą jaja

https://www.omlet.com.pl/guide/inkubacja/inkubacja/metoda_naturalna/

Oraz kwokę z pisklętami

https://www.youtube.com/watch?v=JAL91mhS_i0

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:

-Co robi kura po zniesieniu jajka, gdy chce mieć kurczęta?

-Co się dzieje z jajkami?

-Jak wyglądają kurczęta?

-Co wyrośnie z kurczątek?

  • ZABAWA ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWA

,, KURA I KURCZĄTKO’’.

Dziecko na dźwięk muzyki z płyty CD lub innej,

naśladuje kurczątko(ręce formuje w małe skrzydełka, porusza nimi,

spaceruje po dywanie i wydaje dźwięki: pi, pi, pi, pi, pi …….

Rodzic wyłącza muzykę, na hasło rodzica -Jastrząb leci!

Dziecko- kurczątko przybiega szybko do rodzica i chowa się.

Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

  • WYKONANIE KURCZĄTKA-NAJPROŚCIEJ

Crazy Easy Chick Easter Craft Rękodzieło Dla Maluchów, Sztuka Dla Dzieci, Impreza, Pomysły, Ręcznie Robione Pomoce Edukacyjne, Zajęcia Dla Niemowląt, Aktywności Dla Dzieci, Rzemiosło

 

POTRZEBNE MATERIAŁY I PRZYBORY:

  • piórka(można je zastąpić pociętą  żółtą krepą, tkaniną lub wycinanką)

  • rolka po papierze toaletowym lub żółty papier

  • pomarańczowy brystol lub wycinanka

  • oczy samoprzylepne lub samodzielnie narysowane

  • klej

  • nożyczki

 

UDANEJ ZABAWY!

 

Kiedy po skończonej pracy będziesz odpoczywać rodzic może Ci przeczytać wierszyk J.Brzechwy

 

Jajko

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: "Bądź głupsze!"
Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
"Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże."
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: "Chodź, to cię wysiedzę."
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: "Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę."
A jajko na to najbezczelniej:
"Na ulicy nie ma patelni."

Kura mówi: "Ostrożnie! To gorąca woda!"
A jajko na to: "Zimna woda! Szkoda!"
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.

 

 

 


 

 

 

WTOREK

WITAM WAS MOI MILI PO ŚWIĘTACH I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ ZABAWY

KTÓRA W TYM TYGODNIU BĘDZIE SIĘ TOCZYĆ W WIEJSKIEJ ZAGRODZIE.

https://strefaimprez.com/wp-content/uploads/2019/08/strefa-imprez-organizacja-imprez-eventów-dla-firm-Białystok-plenerowe-imprezy-firma-eventowa-krowa.jpg

-Cz znacie to zwierze?

-Tak oczywiście to jest krowa.

-Obejrzyjcie ją dokładnie i nazwijcie jej części ciała.

Teraz przygotujcie sobie dowolne klocki,

wyjmijcie z pudełka tyle klocków żeby wskazać prawidłową odpowiedź na  pytanie:

Np. Ile krowa ma ogonów?(dziecko powinno wyciągnąć z pudełka 1 klocek)

Ile krowa ma nóg?

Ile krowa ma rogów?

Ile krowa ma szyi? Itd.

POWTARZANIE TEKSTU RYMOWANKI;

,,Czarna krowa w kropki bordo, gryzła trawę kręcąc mordą ‘’.

w różnych pozycjach np. stojąc,  leżąc, machając prawą ręką, siedząc w siadzie skrzyżnym, tupiąc lewą nogą itp.

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:

Dlaczego hodujemy krowy?

Co nam daje krowa?

Co otrzymujemy z mleka?

Dziecko odszukuje w lodówce i nazywa produkty otrzymane z mleka

(masło, jogurt, ser biały, ser żółty, śmietana, kefir)

Można sobie zrobić przerwę na degustacje wybranego produktu.

ZABAWA RUCHOWA Z ELEMENTEM ARTYKULACJI ,,KROWA NA ŁĄCE’’

Dziecko chodzi na czworakach po dywanie-po łące,

na sygnał dzwonka lub gwizdka dziecko-krówka –kładzie się bokiem na trawie- dywanie  i naśladuje żucie trawy.

SŁUCHANIE WIERSZA J KOBRYŃCZUKA ,,RÓWIEŚNICZKI’’

Nasza krowa-Łaciata-

Oraz ja-mała Agata-przyszłyśmy razem na świat

Kiedyś pewnego ranka.

Dziś rocznica urodzin,

Więc mama mi naprędce

Naprzyszywała łatek na balowej sukience.

Ze mnie wciąż jeszcze dziecko,

Nieraz próżną mam głowę,

A ona już jest dorosła,

Poważna pani krowa,

Jesteśmy-spójrzcie na nas!-

Podobne bo łaciate..

Obie mamy na sobie

Po tyle lat co łatek.

ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA:

Wyjaśnienie niezrozumiałych słów i zwrotów: rówieśniczki, próżna głowa, , poważna.

-Dlaczego Ania i Łaciata są rówieśniczkami?

-Po ile lat mają Ania i łaciata(tyle ile łat)

ZABAWA RUCHOWA Z ELEMENTEM ARTYKULACYJNYM

Mama pokazuje obrazek zwierzątka z zagrody nazywa je a dziecko je naśladuje głosem i ruchem.

(kaczka, krowa, kura, gęś, koń, koza, owca, świnia itp.)

DZIELENIE NA SYLABY Z KLASKANIEM NAZW ZWIERZAT Z WIEJSKIEJ ZAGRODY.

Krowa, wyklaskując    kro-wa,

Kogut, wyklaskując  ko-gut itd

ŚPIEWANIE NA SYLABIE MU.

Przypomnijcie sobie melodie piosenki którą wszyscy dobrze znacie ,,Kotki dwa’’.

Zaśpiewajcie  ją używając tylko wielokrotnie sylaby mu, tak jak byście byli śpiewającymi krowami.

(Mum ,mu, mu ,mu, mu ,mu…………………………)

Teraz możesz wspólnie z mamą ugotować budyń o smaku jaki lubisz.

SMACZNEGO!!!

 

pobra tapety krowa,  dziewczyna,  ka,  wygup Darmowe tapety na pulpit rozdzielczoci 1920x1200 — zdjcie №367324

1

0.04.2020 piątek

 


1. Poćwiczmy pamięć wzrokową.

Rodzic przygotowuje koszyczek wielkanocny z elementami świątecznymi, np. trzy jajka, baranek, palma, zajączek.

Dziecko ogląda koszyczek, następnie rodzic go chowa i prosi by dziecko powiedziało, co w nim było.

Możemy robić różne kombinacje elementami i powtórzyć zabawę kilkakrotnie.


2 Malujemy jajka.

Proszę ugotować kilka jajek. Przygotować farby, cieniutki pędzelek, pisaki, mogą być pisakowe pieczątki, lub inne, można też wykorzystać inne materiały do ozdabiania jajek np. wodne naklejki.

Gdy zgromadzimy potrzebne nam elementy, zaczynamy zabawę w ozdabianie.


3. Zabawa orientacyjno - porządkowa "Kura i kurczątko"

Dziecko "kurczątko" chodzi po pokoju w rytm jakiegoś instrumentu,

na hasło "kurczątko do domu" dziecko przybiega do swojej mamy - kury.

Można wyznaczać różne miejsca no domek dla kurczątka. Zabawę powtarzamy kilka razy.


4. Uczymy się dalszej części piosenki "Hopla, hopla" i wspólnie się przy niej bawimy.


 

Drodzy rodzice życzymy Wam Świąt Wielkanocnych pełnych spokoju i radości,

oraz optymizmu, energii i nadziei na lepsze jutro, pozdrawiamy


 

 

 

9.04.2020 czwartek.

Witam i zapraszam do zabawy.


1. Rozmowa z dziećmi na temat przedświątecznych porządków (można je robić wspólnie z dziećmi).

- Dlaczego w domach robimy generalne porządki?

- Co robią rodzice?

 

2.Zabawa ruchowo - naśladowcza przy piosence o krasnoludkach

(każdy wymyśla swoją linię melodyczną, albo śpiewamy na melodię piosenki "Krakowiaczek jeden...."


Dzieci słuchają i naśladują ruchy sprzątających krasnoludków.

 

Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,


mają krasnoludki swój maleńki domek.


Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.


Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.


Jeden myje okna, drugi myje kurze,


trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.


3. Układanie sylwet pisanek według kolejności przybywania wzorów.

Przygotujcie cztery sylwety pisanek, na każdej o jeden wzór więcej np. na jednej kolorowy pasek,

na drugiej dwa kolorowe paski, na trzeciej dwa kolorowe paski i gałązka z baziami wierzbowymi,

na czwartej dwa paski, gałązka i zajączek (rodzic może przyozdobić pisanki wg własnego pomysłu, ale według tego kodu.

Rodzic pokazuje pisankę z jednym paskiem, inne są pomieszane i prosi dziecko by ułożyło pisanki,

kierując się liczbą wzrastających ozdób.


4. Przygotowanie rąk do ozdabiania sylwet jajek.

Dzieci poruszają wszystkimi paluszkami naraz;

stukają kolejnymi paluszkami o podłogę;

dokręcają kolejne palce jednej ręki, a potem drugiej;

naśladują grę na pianinie.


5. Pisanki. Potrzebny będzie duży arkusz papieru np. szarego, kartonu,

lub innego w celu przegotowania dużej sylwety jajek oraz farby.

Dzieci samodzielnie palcami malują różne wzory.


6. Do zabawy wykorzystujemy wczorajszą piosenkę "Hopla, hopla"

Uczymy się pierwszej zwrotki piosenki i refrenu. Miłej zabawy


 


 

 

8.04.2020 środa. Zapraszamy żabki do wspólnej zabawy z rodzicami.


1. Wspólne wysiewanie rzeżuchy na mokrą watę i umieszczenie jej na parapecie okiennym.

Codzienna obserwacja wzrostu.


2. Oglądanie i opisywanie wyglądu jajka, rozbicie skorupki i oglądanie zawartości jajka.

Nazywanie jego części - żółtko i białko.


3. Zabawa ruchowa z dnia poprzedniego "Powrót na swoje miejsce".

4. Zabawy przy piosence "Hopla, Hopla" - Śpiewające Brzdące, szukamy na YouTube.

- zabawa "Cicho - głośno"

Przy melodii piosenki granej cicho, dziecko zajączek śpi w przysiadzie

(głowa wtulona w ramiona), a przy melodii granej głośno zajączek skacze po pokoju.


5. Wspólne słuchanie piosenki Hopla, hopla.

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

Rozmowa na temat piosenki.

- Gdzie wskoczył zając?

- Co zrobił zajączek z jajeczek?

- Gdzie schował pisanki?

- Co można zrobić z pisankami?


6. Zabawa ruchowa do piosenki. Podczas refrenu podskakujemy jak zajączki,

podczas zwrotek naśladujemy to co robił zając.


7. Mamusiu, tatusiu wytnij zajączka (uszy, głowa, brzuszek, nogi)

by dziecko mogło samodzielnie go złożyć, następnie dokleić lub narysować nosek, wąsy, oczy. Miłej zabawy.


 

 

 


 

7.04.2020 - wtorek

1. Ćwiczenia oddechowe i narządów artykulacyjnych.

- naśladowanie nadmuchiwania balonika,

- naśladowanie zlizywania czekolady z warg,

- liczenie zębów podczas dotykania ich językiem,

- wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej.

2. Zabawa ruchow0 - zręcznościowa - "Przenosimy jajko".

Piłeczka pingpongowa lub inna mała naśladuje jajko.

Dziecko na zmianę z mamą przenosi jajko na łyżeczce, tak by z niej nie spadło.

3. Zabawa "Gdzie są pisanki?"

Rodzic chowa w pokoju kilka kartonowych, styropianowych lub innych jajek.

Dziecko odszukuje je i określa rodzicowi miejsce ich schowania np. w miseczce, na oknie, pod stołem itp.

4. Liczenie pisanek.

Rodzic przygotowuje po kilka pisanek w pięciu kolorach (może je przygotować wcześniej z dzieckiem).

Potem prosi dziecko o przeliczenie, mówiąc zagadkami:

Policz pisanki w kolorze słońca.

Policz pisanki w kolorze trawy.

A teraz liczymy pisanki w kolorze pomidorów.

A ile jest pisanek w kolorze pomarańczy i mandarynek.

Policz teraz ile jest pisanek w kolorze nieba.

Dziecko nazywa kolor, liczy pisanki w tym kolorze, a następnie podaje ich liczbę i pokazuje ją na palcach.

5. Dziecko chodzi z rodzicem po kole powtarzając tekst rymowanki i kreśląc w powietrzu rękami owale - jajka.

PISANKI, PISANKI, JAJKA KOLOROWE:

NIEBIESKIE, CZERWONE I POMARAŃCZOWE.

6. Ozdabianie sylwet pisanek, które wykorzystywaliśmy do zabawy.

Można zrobić pieczątki z kartofli, naklejać kolorowe włóczkowe, materiałowe, papierowe lub inne paseczki, rysować na nich ślimaczki itp.

Pozdrawiamy nasze żabki i do szybkiego zobaczenia. Pani Teresa, Wioletka i Ania.


 

 

 

 

 

Witam żabki i ich rodziców 6.04 20202

 

1. Prosimy rodziców o pokazanie dzieciom ilustracji, kartek lub obrazów w telefonie,

które przedstawiają to, co jest związane ze Świętami Wielkanocnymi. Rozmowa o tradycjach świątecznych.


2. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie przez rurki do napojów, na kuleczki z waty, tak aby się turlały.


3. Zabawa rytmiczno - ruchowa - "Powrót na swoje miejsce".

Dziecko wybiera sobie dowolne miejsce w pokoju, gdy usłyszy nagranie skocznej melodii,

porusza się w dowolny sposób, podczas przerwy w grze wraca na swoje miejsce.


4. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej "Wielkanoc"

W wielkanocnym koszyku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

 

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

 

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.

 

Rozmowa na temat wiersza.

- Co robiły pisanki w koszyku wielkanocnym?

- O co się kłóciły?

- Jak skończył się spór?


5. Zabawa - "O której pisance opowiadam"

Rodzic maluje na papierze kilka pisanek, każda ma być inna. Opisuje słowami dowolną pisankę.

Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej pisanki.


6. Ćwiczenia graficzno - ruchowe.

Dziecko wspólnie z rodzicem kreśli w powietrzu kształt dużego jajka,

mówiąc przy tym rymowankę; Jajeczko, jajeczko będziesz pisaneczką.


7. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej - składanie w całość pociętych kartek świątecznych,

lub ilustracji przedstawiających tradycje  świąteczne.


 

 

 

DROGIE ŻABKI IDĄ ŚWIĘTA


ozdoby wielkanocne

 

 

PIOSENKA O WIELKANOCY

https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ


1.Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
I na święta ci przyniesie moc życzeń.

2.Idą święta wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.

3.Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący.
Będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

 


ROZMOWA NA TEMAT WIELKANOCNYCH ZWYCZAJÓW I DOŚWIADCZEŃ DZIECI:


· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dzieci będą miały trudność z podaniem zwyczajów świątecznych, to prowadząca zasugeruje je zagadkami, np.:
· Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt.(kartki świąteczne)
· Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży .Kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)

ZAJĄCZKI – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się. Powtarzamy kilka razy.

WIELKANOCNA BAJKA

https://s.mamotoja.pl/i/-BIG-4084.jpg

 

 

 

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury.

Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie.

Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem,

tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł.

Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.
Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
- Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i... wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
- Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

ijają się w kłębuszki i „śpią”.

 

 



 




WIELKANOC TUŻ, TUŻ !

Kotek Zdjęcia - zdjęcia, kotki stockowe fotografie i obrazy ...

Siedzi kotek koło krzaka
i się patrzy na ślimaka.
Raz, dwa trzy - wychodź ty!
Jak nie wyjdziesz, będzie draka.

Drogie żabki powiedzcie, jakie jest kocie futerko?

Wiosną na wierzbie pojawiają się bazie kotki, czy są podobne do kociego futerka?

Bazie

W kościele katolickim Świeta  Wiekanocne są poprzedzane obchodami Niedzieli Palmowej

na pamiątkę wjazdu Pana Jesusa na osiołku do Jerozolimy .

Z tej okazji zgodnie z tradycją ludzie w Polsce od wielu wieków wykonują palmy wielkanocne

z takich to bazi i materiałów dekoracyjnych. Palma taka to jeden z najważniejszych symboli świąt.

Rękodzieło na co dzień: Palma wielkanocna, instruktaż wykonania

ABY  WSPÓLNIE Z MAMĄ ZROBIĆ TAKĄ PALMĘ BĘDĄ CI POTRZEBNE:

  • kolorowa bibuła i krepina, z których wykonasz sztuczne kwiaty,

  • atłasowe wstążki do dekoracji.

  • nożyczki,

  • klej,

  • sznurek lub cienki drucik,

  • farbki do jajek.

Bazę tworzymy z gałązek bukszpanu i gałązek bazi – u dołu mocno związujemy je ze sobą sznurkiem.

Ususzone zboża, trawę, polne kwiaty (do wyboru) farbujemy za pomocą barwników do jajek –

farbkę rozpuszczamy w niewielkiej ilości wody i zanurzamy ususzone ozdoby.

Następnie zawijamy je u góry wokół gałązek bukszpanu i bazi, tak aby tworzyły ładne okręgi (przypominające wianki).

Poniżej układamy dookoła świeże kwiaty (świetnie sprawdzą się krokusy, stokrotki i malwy) i przywiązujemy sznurkiem.

Świeże kwiaty przeplatane farbowanymi, ususzonymi ozdobami upinamy poniżej warstwowo, tworząc coraz mniejsze okręgi.

Z krepiny ucinamy pasek o szerokości 7 cm, delikatnie go rozciągamy i skręcamy górny brzeg jak cukierek.

Następnie skręcamy cały pasek tworząc kwiat i przewiązujemy nitką.

Wedle potrzeb tworzymy parę ozdób – warto wykorzystać różne kolory krepiny, by nasza palemka przyciągała wzrok.

Następnie przygotowujemy sztuczną trawę – ponownie ucinamy pasek o szer. 7 cm z zielonej bibuły, składamy go kilka razy i nacinamy w poprzek.

Gotowe ozdoby przyklejamy do drewnianego drążka lub patyka. Sztuczną trawą owijamy drążek i przyklejamy do niego kwiaty.

Całość możemy dla pewności przywiązać sznurkiem lub owinąć drucikiem. Pomiędzy kwiatami wiążemy atłasowe tasiemki, tworząc z nich kokardki.


OTO PALMA UPROSZCZONA

Easter Decoration, Пасхальна верба, Великодня верба, Великодній декор Wielkanoc, Ozdabianie, Kwiaty, Instagram, Moda


 























Środa 1 kwietnia


https://blizejprzedszkola.pl/upload/konkursy/9027bf3e4bca7d8cf98e160839083a0b.jpg

DROGIE ŻABKI PRZYJRZYJCIE SIĘ UWAŻNIE ,,PANI WIOŚNIE’’ I  POWIEDZCIE PO CZYM MOŻNA JĄ ROZPOZNAĆ?

Zagadka o wiośnie

Jak się nazywa ta pora roku,
gdy się zielenić zaczyna wokół?
Skowronek nad polem śpiewa,
kwiaty forsycji kwitną na drzewach.

Zagadka o krokusach

Dzielny Piotruś w górach
chwycił się za głowę,
gdy zobaczył w śniegu
kwiaty fioletowe.

Zagadka o kwiatkach

Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną.

Zagadka o pąkach

W brązowych kapturkach
chowają się listki wiosną.
A potem będą zielone,
gdy trochę podrosną.


Bzy, bzy, bzy, lecą pszczółki trzy

Bzy, bzy, bzy,
lecą pszczółki trzy
Maja, Gucio, Klementynka …
i wypadasz Ty.

Ene due rabe, połknął Chińczyk żabę

Ene due rabe,
połknął Chińczyk żabę,
a żaba Chińczyka,
co z tego wynika:


Po odgadnięciu zagadek wybierz sobie jedną wyliczankę do nauki .


ZABAWA ,,CIEPŁO, ZIMNO’’. Przynieś zabawkę w kolorze zielonym.

Posługując się wyliczanką ustal , kto będzie chował zabawkę i kto będzie jej szukał.

Podczas chowania druga osoba  wychodzi z pokoju, na wezwanie stara się jak najszybciej

odnaleźć schowaną zieloną zabawkę. Podczas szukania należy podpowiadać

,,ciepło, cieplej, gorąco lub zimno, zimniej najzimniej’’ w zależności od lokalizacji schowanej zabawki.





Wtorek 31 marca

WITAM WAS DROGIE ŻABKI

WIOSNA TO PORA ROKU W CZASIE, KTÓREJ NIEKTÓRE PTAKI POWRACAJĄ DO POLSKI.

NA PRZYKŁAD PRZYLECIAŁY JUŻ BOCIANY, KTÓRE PODCZAS ZIMY BYŁY W AFRYCE.

POSŁUCHAJCIE KRÓTKIEGO WIERSZ.

“BOCIANY”

Przyleciały już bociany.

Każdy jest zapracowany.

Gniazdo trzeba by naprawiać!

Nie ma co się zastanawiać!

i na łąkę czas się wybrać!

Żeby żaby wszystkie wygnać!

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:  -Dlaczego bociany są zapracowane?

-Czym jest gniazdo dla bocianów?

-Po co bociany wybierają się na łąkę?

Spróbujcie kilka razy powtórzyć tekst tego wiersza ,kiedy będziecie gotowi postarajcie się powiedzieć  samodzielnie.

Zapraszam was do zabawy ruchowej: ,,Bocian i żaba’’

OPIS: Dziecko( żaba) skacze po podłodze jak żaba, na hasło bocian idzie,

musi jak najszybciej wskoczyć za wyznaczoną linie, jeśli nie zdąży jest złapane przez bociana,

którego rolę odgrywa mama, zamieniają się rolami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Jeśli żaba zdąży uciec przed bocianem , nie ma zmiany , żaba ponownie skacze po podłodze i na sygnał bocian idzie ,ucieka przed nim.

Osoba odgrywająca rolę bociana porusza się wysoko podnosząc kolana oraz uderza w dłonie naśladując  długi dziób.

https://fs.siteor.com/bocian/paragraph/image_objects/photos/2680/large/P7120023m.jpg?1458212331

POKOLORUJCIE SYLWETE BOCIANA.POWODZENIA!



Bocian kolorowanki, bociek, wiosna, malowanki dla dzieci do drukowania







Poniedziałek 30 marca


Czytamy wierszyk K. Datkun-Czerniak

Wiosna i rozmawiamy nt. ubioru Pani Wiosny.


Wiosna w zielonej sukience nogami bosymi stąpa.

I gdzie stopę stawia, tam… to chyba czary – wiosenny kwiat zostawia.

Po spacerze wiosny świat zmienia się cały.

Ptaki wśród zieleni radośnie śpiewają,

motyle fruwają, świerszcze cicho grają.

Kwiaty kolorowe wśród traw zakwitają.

Gdyby nie ty, wiosno, i te twoje czary, to świat byłby pewnie i smutny, i szary.

Oglądamy film na YouTube o zwiastunach wiosny


Zabawa muzyczno-ruchowa "Krasnoludek"  (Rodzicom dobrze znana z wesel, ale dzieci również uwielbiają się w nią bawić) :)

5.Krasnoludek.mp3



27.03.2020 piątek - zapraszamy żabki do wspólnej zabawy z rodzicami, dziadkami, rodzeństwem.


1. Ćwiczenia pantomimiczne. Dzieci i dorośli na zmianę pokazują miną, gestem, jak cieszą się, że nadchodzi wiosna,

a jak są źli, gdy zaczyna padać śnieg lub wiać silny wiatr. Wypowiadanie słowa "wiosna" z rożnymi emocjami - ze złością, smutkiem, strachem i z radością.


2. Zestaw zabaw ruchowych do których można użyć piłki.

- dziecko siedząc na dywanie turla piłkę do osoby dorosłej, po czym piłka wraca do dziecka,

- celujemy piłką np. do miski, wiaderka,

- staramy się chodzić po pokoju trzymając piłkę na płaskiej otwartej dłoni,

- kręcimy piłką na podłodze jak bączkiem raz w jedną, raz w drugą stronę,

- podajemy piłkę drugiej osobie, stojąc do niej tyłem rzucamy piłkę między nogami, rzucamy piłkę sobie do rąk w pozycji stojącej, następnie siedzącej.


3.Rytmiczny podział słów za rodzicem(na sylaby), połączony np. z klaskaniem, uderzaniem o siebie klockami, stukaniem w cymbałki itp.

Dzielimy słowa związane z wiosną np. ba-zie, bo-cia-ny, wios-na, tu-li pan, itp.


4. Taniec z piłką przy piosence wczoraj poznanej "Deszczowa piosenka" - You Tube.


5. Potrzebna będzie czerwona, żółta i zielona bibuła, albo kolorowy papier.

Rodzic rysuje dużego tulipana a dziecko wykleja - wydzieranka.

Zwracamy uwagę by dziecko rozdzierało paluszkami papier i nie rozszarpywało całymi dłońmi.

Dobrej zabawy


Zabawy na 26 marca dla Żabek

1. Zabawa ruchowa "Kałuża" (instrukcja patrz dzień wcześniej).

2. Zabawy przy muzyce.

"Wesoła melodia i smutna melodia". Przy wesołej melodii dziecko wesoło podskakuje, uśmiecha się, przy smutnej chodzi po pokoju ze spuszczoną głową.

3. Słuchanie piosenki "Deszczowa piosenka" - YouTube.

https://youtu.be/nusPMHbwlrQ

Rozmowa z dziećmi na temat deszczu

- co robi deszcz?

- co należy włożyć na nogi gdy pada deszcz?

- co chroni nas przed deszczem?

- czy deszcz jest nam potrzebny?

Zabawy przy piosence, wymyślanie ruchów, dziecko naśladuje rodzica i odwrotnie. Jeżeli mamy kalosze ubieramy do zabawy, wykorzystujemy też parasolki, przy okazji utrwalamy pojęcia mały, duży, taki sam.

4. Ćwiczenia naprężające - rozprężające.

Dziecko rytmicznie uderza piąstkami o uda, następnie rozluźnionymi dłońmi z jednoczesnym mówieniem za rodzicem "Pada deszczyk, pada deszczyk, pada tu i tam. Ty deszczyku nie płacz tyle, słońce oddaj nam".

5. Zabawy z plasteliną - ugniatanie, rolowanie, tworzenie kulek. Możemy wykleić słoneczko i kropelki deszczu, nazywać kolory. Miłej zabawy.





25.03 2020 (środa) Zapraszamy żabki do wspólnych zabaw .

1. Zabaw ruchowa z elementem równowagi "Kałuże". Potrzebne nam będą koła wycięte z gazet, reklam lub kolorowego papieru (dzieci potrafiące wycinać same mogą je przygotować, inne z pomocą rodziców, lub sam rodzic może je powycinać). Rozkładamy koła na podłodze. Dziecko przeskakuje w dowolny sposób przy okazji je przelicza. Można również poćwiczyć wskakiwanie do koła i poza nie. Można również zrobić tą zabawę przy muzyce, kiedy muzyka cichnie dziecko wskakuje do koła.

2. Ćwiczenia matematyczne - "Chmury i słoneczko". Tworzymy np. z klocków dwa duże kwadraty na dywanie (niebieski i żółty), możemy wykorzystać też bibułę, kolorowy papier itp. Przygotowujemy wcześniej sylwety niebieskich chmurek i żółtych słoneczek wycinamy je z kolorowego papieru lub malujemy farbami albo kredkami) takiej wielkości by zmieściły się w kwadratach. Segregujemy elementy wg rodzaju. Do niebieskiego kwadratu wkładają sylwety chmurek, a do żółtego słoneczka. Liczą sylwety w jednym i drugim kwadracie ( np. 5 słoneczek i 4 chmurki). Umieszczają obok tyle klocków ile jest przeliczonych elementów. Porównują liczebność, dobierają w pary by sprawdzić których elementów jest więcej, a których mniej.

3.Zabawa orientacyjno - porządkowa "Słoneczko świeci - pada deszcz" (patrz proponowana wczoraj).

4. Słuchanie piosenki "Maszeruje wiosna", nauka pierwszej zwrotki, słuchanie, dowolny taniec z chustką, maskotką itp.

5. Jeżeli będziecie z dziećmi na spacerze poszukajcie oznak wiosny. Porozmawiajcie z dziećmi o tym.


1. Zabawa "za oknem deszcz i wiatr" Potrzebny nam będzie kubeczek po jogurcie z kamyczkami, groszkami, klockami Lego lub innymi podobnymi przedmiotami oraz reklamówka. Na hasło PADA DESZCZ, dziecko potrząsa kubeczkiem w rytmie podawanym przez rodzica. Na hasło WIEJE WIATR z różnym natężeniem dziecko szeleści reklamówką.


2. Słuchanie wierszyka "Prośba do słonka"

Malutka główka krokusa nad śniegiem się pojawiła.

To znaczy że już wkrótce przybędzie wiosna mila.

Słoneczko nasze kochane bardzo cię prosimy,

ogrzewaj mocno ziemię, zacieraj ślady zimy.

A gdy słońce ziemię ogrzeje, urośnie młoda trawa,

rozwiną się pąki na drzewach.

Dla ciebie miłe słoneczko,

każdy ptaszek zaśpiewa.


3. Rozmowa na temat wiersza. O co prosimy słoneczko? Co się stanie gdy słońce ogrzeje ziemię?


4. Zabawa "Słoneczko świeci, pada deszcz'' Wyznaczmy domek, w którym dziecko będzie mogło się schować np. za fotelem, pod stołem. Gdy rodzic powie że pada deszcz dzieci chowają się do domku, gdy powie że świeci słoneczko dzieci wychodzą i spacerują np. na paluszkach, z rączkami w górze, z buzią do słoneczka itp.


5. Malujemy słoneczko samodzielnie lub pod dyktando rodzica (narysuj duże koło, a teraz kreseczki - promyczki). Możemy wykorzystać farby, pisaki, kredki.


6. Do zabaw ruchowych z dziećmi wykorzystujemy piosenkę 'Maszeruje wiosna", można ją znaleźć tutaj https://youtu.be/LFPthrmErcY. do zabawy przy piosence możemy wykorzystać apaszki, paski z bibuły.