Jest już dostępny raport z ewaluacji zewnętrznej przedszkola.
Od 29 września do 29 października 2014 w Zespole Edukacyjnym nr 2, w skład którego wchodzi również nasze przedszkole trwały czynności związane z procesem ewaluacji zewnętrznej wynikającej z nadzoru pedagogicznego. Miały ona na celu umożliwienie gromadzenia kompleksowych informacji na temat jakości pracy placówki. Ewaluacji zewnętrznej dokonuje zespół wizytatorów. Na podstawie zebranych danych ewaluatorzy opracowali raport z ewaluacji przedszkola, który został przedstawiony dyrektorowi i członkom rady pedagogicznej. Raport trafił do kuratorium i do władz samorządowych. Jest udostępniony w internecie. Szczegółowe informacje na stronie www.npseo.pl w zakładce "zobacz raport swojej szkoły"
Ewaluacja zewnętrzna całościowa polega na zbieraniu i analizowaniu informacji na temat funkcjonowania przedszkola w obszarach wyznaczonych przez wymagania państwa:
1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci. 2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się 3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 4. Dzieci są aktywne. 5. Respektowane są normy społeczne. 6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 8. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego. 9. Rodzice są partnerami przedszkola. 10. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. 11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badan zewnętrznych i wewnętrznych. 12. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Przedszkole może spełniać te wymagania na pięciu poziomach: Poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez przedszkole. Poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez przedszkole. Poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez przedszkole. Poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole. Poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez przedszkole
Ponieważ opracowany raport jest bardzo obszernym dokumentem, tutaj przedstawiamy Państwu jego skróconą wersję. We wszystkich dwunastu badanych obszarach nasze przedszkole uzyskało poziom B, co oznacza wysoki poziom spełniania wymagań.
Oto tabela obrazująca wyniki:
WNIOSKI: Wymaganie: Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Priorytety i zadania zawarte w koncepcji pracy przedszkola są adekwatne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci i środowiska lokalnego. Realizowane działania są spójne z koncepcją pracy przedszkola i Zespołu Edukacyjnego nr 2 w Zielonej Górze. Znajomość przez rodziców koncepcji oraz jej akceptowalność jest duża. Panuje powszechne przekonanie, że rodzice są mocno zaangażowani w realizację oraz w modyfikację koncepcji pracy przedszkola.
Wymaganie: Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Zorganizowana przestrzeń, wyposażenie oraz stosowane metody są adekwatne do rozpoznanych indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci. Szczególnie widoczne jest to w odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci monitorowane są w przedszkolu systemowo. Wnioski z monitorowania wykorzystuje się do planowania i realizacji tych procesów. W wyniku monitorowania podejmuje się skuteczne działania podnoszące efektywność procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci. Przedszkole stosuje różne nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi dzieci. Należą do nich programy własne, udział w projektach, w tym w transgranicznym, oraz uznane w pedagogice metody pracy. Zastosowane rozwiązania nowatorskie są adekwatne do potrzeb rozwojowych dzieci.
Wymaganie: Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Organizacja procesów edukacyjnych jest spójna z zalecanymi warunkami i sposobami realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Wszyscy nauczyciele i dyrektor monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka. Wnioski z tych analiz służą do modyfikacji stosowanych programów wychowania przedszkolnego oraz tworzenia i stosowania programów autorskich, co jest podstawą do projektowania innych efektywniejszych działań wpływających pozytywnie na rozwój umiejętności i zainteresowań dzieci.
Wymaganie: Dzieci są aktywne Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Wszystkie dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach realizowanych przez przedszkole. Wszyscy nauczyciele stwarzają możliwość podejmowania przez dzieci różnorodnych aktywności, wdrażają dzieci do samodzielności oraz stwarzają sytuacje zachęcające dzieci do inicjowania i realizowania różnorodnych działań na rzecz własnego rozwoju. Dzieci masowo uczestniczą w różnorodnych działaniach na rzecz społeczności lokalnej, tak w wymiarze osiedla, jak i miasta.
Wymaganie: Respektowane są normy społeczne. Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Cała społeczność przedszkolna darzy siebie nawzajem szacunkiem i zaufaniem, co ma istotny wpływ na bardzo duże poczucie bezpieczeństwa u dzieci. Oddziaływania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań charakteryzuje się spójnością i konsekwencją działań nauczycieli oraz reagowaniem w każdej sytuacji. Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje są też odpowiedzialne za działania własne i działania podejmowane w grupie. Skuteczność działań wychowawczych zdecydowanie potwierdzają rodzice. Skuteczność jest efektem systemowego monitorowania, analizowania i modyfikowania działań wychowawczych. Rodzice aktywnie uczestniczą w ocenie i modyfikacji działań wychowawczych, w tym szczególnie w celu eliminowania zagrożeń oraz wzmacniania właściwych zachowań, co szczególnie było widoczne w czasie działań związanych z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowej. Przedszkole skutecznie kształtuje u dzieci postawy odpowiedzialności w działaniu i w relacjach społecznych. Przejawia się to dużą dozą samodzielności dzieci oraz umiejętności wyrażania empatii.
Wymaganie: Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: W sposób systemowy rozpoznawane są możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację społeczną każdego dziecka. Wszystkie działania edukacyjne prowadzone w tym przedszkolu wynikają z wcześniej rozpoznanych potrzeb i możliwości dzieci. Przedszkole nawiązuje adekwatną do potrzeb współpracę z różnorodnymi poradniami i podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom. Cała społeczność przedszkola uczestniczy w użytecznych działaniach antydyskryminacyjnych. W powszechnej opinii rodziców ich dzieci otrzymują adekwatne do ich potrzeb wsparcie.
Wymaganie: Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: W przedszkolu widocznym jest fakt, że nauczyciele są przyzwyczajeni do zespołowego wykorzystywania informacji, planowania oraz rozumienia różnych punktów widzenia, w tym działania zespołowego, co przejawia się we wspólnej ewaluacji efektów własnej pracy i planowaniu wynikającym z wniosków prowadzonej refleksji. Nauczyciele wyrażają swoją gotowość do uczenia się od innych między innymi prowadzą zajęcia koleżeńskie, tworzą "Giełdę pomysłów" wypełnioną ciekawymi scenariuszami zajęć lub opisem aktywnych metod i technik pracy z dziećmi. Wspólnie też rozwiązują pojawiające się problemy o różnym zakresie, co pozwala na wypracowanie skutecznych sposobów działania i reagowania w sytuacjach często trudnych, a nawet kryzysowych. W ten sposób przedszkole wypracowało sobie model interdyscyplinarnego reagowania na sytuacje trudne oraz system ich wczesnego rozpoznawania.
Wymaganie: Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Przedszkole buduje pozytywny klimat uczenia się, promując w ten sposób ideę uczenia się przez całe życie. Wykorzystuje różnorodne metody upowszechniania informacji o swoich sukcesach i realizowanych przedsięwzięciach czy projektach. Z tą informacją dociera do szerokiej grupy odbiorców, począwszy od rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, po instytucje współpracujące z nim oraz przy okazji współpracy z przedszkolem partnerskim w Cottbus sięga również po odbiorców zagranicznych, tworząc możliwość wzajemnej wymiany doświadczeń i dokonania porównań funkcjonowania różnych systemów oświaty, stając się tym samym jednostką uczącą się.
Wymaganie: Rodzice są partnerami przedszkola Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: W przedszkolu tworzone są partnerskie relacje między rodzicami, dyrekcją, nauczycielami i pracownikami, przez co uwidacznia się duże zaangażowanie wymienionych podmiotów w ich budowanie. Istnieje tu przestrzeń do zajemnej wymiany myśli, opinii i pomysłów na sprawne funkcjonowanie przedszkola. Rodzice w różnorodny sposób motywowani są do kontaktów z przedszkolem na przykład przez anonimowe wyrażanie opinii w postaci "skrzynki pomysłów", rozmowy(często indywidualne), kontakt mailowy, telefoniczny oraz całą gamę zachęt w postaci upublicznionych podziękowań na tablicach ogłoszeń, Drzewku dobrych serc", listów gratulacyjnych i dyplomów opatrzonych tytułem "Przyjaciel Przedszkola". Partnerstwo rodziców wyraża się także w ich udziale w procesie decyzyjnym, dotyczącym funkcjonowania przedszkola np. opiniowanie planów pracy, tworzenie, analiza i modyfikacja koncepcji pracy przedszkola, podejmowanie szeregu projektów umożliwiających nie tylko pozyskiwanie środków pozabudżetowych na rzecz poprawy jakości pracy przedszkola, ale mających istotny wpływ na rozwój umiejętności i kompetencji dzieci. W placówce istnieje grupa około 30% zaangażowanych rodziców, którzy inicjują i realizują liczne projekty o różnym charakterze np. cykliczne konkursy rodzinne („Jesienna kompozycja” „Bombka” forma przestrzenna. „Wielkanocne zwierzątka” „Lokomotywa” zabawka), pikniki oraz projekty w ramach współpracy z przedszkolem w Cottbus. Ta grupa rodziców uczestniczyła także w definiowaniu nowych form współpracy zagranicznej nawiązując ścisłą współpracę ze szkolnym koordynatorem e-twining. Mimo sprzyjającej atmosfery i klimatu do dyskusji, w tym dzielenia się swoimi wskazówkami dotyczącymi pracy przedszkola rodzice przyznają się do swojego braku zaangażowania w podejmowaniu inicjatyw służących rozwojowi placówki.
Wymaganie: Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Przedszkole prowadzi aktywną współpracę z różnymi podmiotami środowiska lokalnego wykorzystując zasoby własne i zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju. Obopólnie płynąca korzyść z prowadzonej współpracy służy tworzeniu i wzbogacaniu warunków przebiegu procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego oraz korzystnie wpływa na harmonijny rozwój dzieci. Współpraca przebiega wielotorowo, zarówno na poziomie wzajemnego informowania o zakresie i efektach swojego działania, jak również na poziomie wspólnego organizowania wielu przedsięwzięć. W związku z czym udaje się w pełni wykorzystać wzajemny potencjał i uzyskać wymierne korzyści dla współpracujących ze sobą stron.
Wymaganie: Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Przedszkole zabiega o efektywność swoich działań i procesów w nim zachodzących przez wykorzystanie informacji płynących z różnego rodzaju badań wewnętrznych i zewnętrznych w celu podnoszenia własnych kompetencji. Monitoruje i wdraża działania na podstawie wniosków prowadzonych analiz. Każde badanie prowadzi do właściwego wnioskowania i planowania kolejnych działań, w tym działań naprawczych. Uwzględnianie wyników analizy danych pochodzących z różnych źródeł badawczych pozwala nauczycielom efektywnie organizować procesy edukacyjne i wychowawcze zgodnie z potrzebami dzieci i przedszkola.
Wymaganie: Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi Poziom spełnienia wymagania: B Wyniki przeprowadzonej ewaluacji dla wymagania: Przyjęta przez dyrektora strategia zarządzania przedszkolem sprzyja jego rozwojowi. Nauczyciele, rodzice i pracownicy przedszkola są włączani do procesu decyzyjnego w istotnych sprawach placówki. Dzięki zarządzaniu opartemu na wzajemnej otwartości, zaufaniu i partnerstwie nauczyciele są motywowani do pracy zespołowej oraz indywidualnego rozwoju. Pozytywny klimat samokształcenia sprzyja podejmowaniu przez nich działań nowatorskich i innowacyjnych, czego przykładem są liczne programy autorskie realizowane w przedszkolu, efektywnie wpływające na rozwój dzieci i ich lepsze przygotowanie do kolejnego etapu kształcenia. Dyrektor pełni rolę koordynatora i propagatora działań na rzecz rozwoju placówki, aktywnie pozyskując sojuszników zewnętrznych w środowisku lokalnym, którzy mogą wesprzeć działania przedszkola. Efektem zaangażowania dyrektora jest powszechnie komunikowany bardzo dobry stan bazy lokalowej i wyposażenia, a placówka cieszy się dobrą opinią w środowisku lokalnym.
Działania podjęte po ewaluacji całościowej w Miejskim Przedszkolu Nr 30 z Oddziałami Integracyjnymi „Lokomotywa”:
Pozostałe dzieci mobilizują w swoich rodziców do wzięcia jak najszybciej udziału w tym przedsięwzięciu.
Zapraszanie rodziców do wykonania w przedszkolu prostych doświadczeń oraz do podzielenia się swoimi pasjami, przybliżenie swoich zawodów itp.
|